Bioanalytiker

Uddannelsens opbygning

Bioanalytikeruddannelsen består af 7 semestre på 20 uger.

Praktik
Du er ude i praktik 1/3 af uddannelsen.

På uddannelsesstedet
2/3 af dit uddannelsesforløb foregår på Bioanalytikeruddannelsen i Odense i en kombination af teori og praksis.

Overblik over uddannelsens semestre

På uddannelsen lærer du at forstå, udføre og kvalitetssikre de undersøgelser og analyser, som bioanalytikere typisk arbejder med.

Du lærer at analysere alt fra bakterier til organer
Fagene bioanalyse, bioanalytisk diagnostik samt laboratoriemedicinske undersøgelser og analyser fylder cirka 30 procent af uddannelsen.

Her lærer du at analysere biologiske prøver som blod, celler, væv, organer, DNA og bakterier.

I fagene humanbiologi og biomedicin lærer du om sammenhænge mellem analysesvar og sygdomme. Det er relevant i forhold til at stille diagnoser, behandle og forebygge.

Og så bliver du klædt på til at sikre, at analysesvarene har høj kvalitet. Det er afgørende, at analyserne er nøjagtige, da en eventuel behandling af en patient er afhængig af en korrekt diagnose.

Du lærer også om skanninger og sikkerhed
Derudover lærer du også at lave forskellige skanninger og fysiologiske undersøgelser som fx elektrokardiogram (EKG).

Der er også fokus på arbejdsmiljø, sikkerhed og hygiejne.

Talentforløb
I løbet af uddannelsen kan du søge optagelse på særlige talentforløb, hvor du arbejder med et område, du har særlig interesse for.

Talentforløbene kræver en øget arbejdsindsats, og du får mulighed for at få ekstra ECTS-point uden at forlænge uddannelsen.

Undervisningen veksler mellem teoretisk og praktisk undervisning i laboratorier.

Du har både holdundervisning, gruppearbejde og projektarbejde, og så får du også muligheden for at prøve teorien af i praksis i vores laboratorium.

Undervisningslokaler ligner virkelighedens verden
Den praktiske del af undervisningen foregår bl.a. i bioanalytikeruddannelsens laboratorium.

Her får du mulighed at afprøve nogle af de teknologier, analyser og færdigheder, du også skal bruge, når du kommer ud i praktikken på et sygehus.

Pædagogisk praksis

Uddannelsens pædagogiske praksis tager afsæt i professionsbaseret læring og professionsdannelse. Der er i dokumentet Pædagogisk Praksis beskrevet uddannelsens måde at arbejde med læring og dannelse på således, at du som studerende gennemfører din uddannelse i et aktivt og involverende læringsmiljø i samspil med klinisk praksis. Dette understøttes af en vekselvirkning mellem henholdsvis teoretiske og kliniske undervisningsforløb. I dokumentet kan du også læse om, hvordan vi arbejder ud fra professionshøjskolernes studieaktivitetsmodel. 

Pædagogisk Praksis

SOLO-taksonomi

I Bioanalytikeruddannelsen er læringsmålene fra studieordningen omsat til operationaliserede læringsudbytter i semesterbeskrivelserne og detaljerede læringsudbytter i studieplanerne via SOLO taksonomien.

SOLO står for structure of observed learning outcomes og taksonomien er udviklet af australierne Biggs og Tang. Taksonomiens udgangspunkt er at beskrive, hvordan kompleksiteten af det lærte udvikler sig efterhånden, som vi bevæger os mod nye læringsniveauer.

Uddannelsen har udarbejdet en oversigt over verber, som med fordel kan anvendes sammen med semesterbeskrivelserne for at tydeliggøre niveaustigningerne mellem de enkelte semestre.

SOLO-taksonomi

Mentorordning

På Bioanalytikeruddannelsen har vi etableret en mentorordning på 1. og 2. semester. Formålet er at fastholde dig som studerende i uddannelsen gennem øget engagement og trivsel. Mentorordningen er opbygget omkring gruppemøder og individuelle samtaler. Deltagelse er obligatorisk på 1. semester.

Det er dine undervisere på uddannelsen, der fungerer som mentorer.

Mentorordning

Bioanalytikeruddannelsens professionslaboratorium er en læringsarena, der understøtter din tilegnelse af viden og færdigheder inden for den bioanalytiske praksis.

I laboratoriet simuleres dele af de arbejdsgange, som du vil møde på landets laboratoriemedicinske afdelinger. En simulation, der også bidrager til din professionsdannelse- og identitet.

Der er i undervisningen fokus på at håndgribeliggøre de højteknologiske analyser ved at lade dig håndtere de enkelte trin i processen.

Laboratoriet indeholder udstyr inden for kliniske biokemi, klinik mikrobiologi, klinisk patologi, kliniske immunologi samt klinisk genetik.

Vi har også udstyr til simulationsundervisning inden for fysiologiske funktionsundersøgelse. Ved denne type af simulationsundervisning trænes der ofte også kommunikationsfærdigheder.

Derudover har vi adgang til speciale faciliteter til træning af færdigheder inden for Isotophåndtering samt digitalpatologi.

Du kan se mere om simulationsundervisning via VideoTool, hvis du søger på "Bio". 

VideoTool

Sikkerhed

For at understøtte et sikkert og trygt studie- og arbejdsmiljø, har vi udarbejdet regler for arbejdet i vores laboratoriet og en Sikkerhedsmanual.

Regler for arbejdet i BIO-laboratoriet

Sikkerhedsmanual

Vi anvender desuden Kemibrug som database og oplagsværk ift. vores kemikaliebeholdning. Du kan som studerende logge ind med dit bruger ID. 

Kemibrug

Forsikring

Ordinære studerende er som udgangspunkt ikke omfattet af UCLs forsikring, men studerende, der udfører forskningspræget arbejde til gavn for UCL, kan være omfattet. Derfor anbefales det, at du som studerende tegner en privat fuldtidsulykkesforsikring.

På Bioanalytikeruddannelsen vil du møde forskellige prøveformer. Det er vigtigt, at du forud for den enkelte prøve har sat dig ind i prøvebeskrivelsen i semesterbeskrivelsen samt de gældende regler for prøver på UCL. 

Tid og sted for prøver oplyses via TimeEdit og WiseFlow.

Prøver på UCL

Vejledninger om Wiseflow

Formalia for skriftlige opgaver

Der henvises til semesterbeskrivelserne og UCL’s formelle krav til skriftlige opgaver. 

UCL’s formelle krav til skriftlige opgaver

Skriftlige tilstedeværelsesprøver 

Særligt for de skriftlige tilstedeværelsesprøver på Bioanalytikeruddannelsen gælder det at: 

  • Du må gerne må høre musik vha. af høretelefoner under de skriftlige prøver. Lyden skal dog reguleres, så den ikke forstyrrer andre.
  • Du må gerne bruge din telefon til at tage billeder af evt. tegninger eller andet, som du laver på papir under prøven og uploade dette til din opgavebesvarelse.
  • Opgavesættet må ikke forlade lokalt. Du skal påføre studienummer og efterlade opgavesættet på din plads, når du forlader den. Spørgsmålene må heller ikke afskrives under prøven.

Omprøver

I tilfælde af, at du ikke består en prøve fremgår det i semesterbeskrivelsen, hvornår der er omprøve. 

Eksamens årshjul

Få et overblik over eksamener på Bioanalytikeruddannelsen via eksamens årshjulet. 

Eksamens årshjul

Særlige prøvevilkår

Som studerende har du mulighed for at søge om særlige prøvevilkår. Formålet med særlige prøvevilkår er at kompensere for din funktionsnedsættelse, og/ eller, at du ikke har dansk som modersmål, således at du kan gennemføre dine prøver på lige fod med dine medstuderende.

Vi opfordrer dig til at tage kontakt til din studievejleder og læse mere om mulighederne for at ansøge om særlige prøvevilkår. 

Særlige prøvevilkår

Eksamensangst 

Hvis du lider af eksamensangst har studievejledningen på UCL en række tilbud, som du kan benytte dig af. 

Eksamensangst

Se uddannelsens studieordning, semesterbeskrivelser og øvrige dokumenter.

Studiedokumenter på ucl.dk

Klinik

I klinikken får du for alvor prøvet teori og færdigheder af i praksis og kommer tæt på patienternes virkelighed med sygdom eller en ukendt diagnose.

Opgaver i klinikken
I klinikforløbene kan du bl.a. komme til at arbejde med følgende:

  • Fra patientprøve til analyse af prøver og svarafgivelse til den behandlende afdeling.
  • Fra patientmodtagelse til udførelse af patientundersøgelse og afslutning af undersøgelse.
  • Kvalitetssikring af analyser og undersøgelser, så man kan stole på resultaterne.
  • Fra donormodtagelse til tapning af blod og fra fremstilling af blodkomponenter til klargøring af blod til blodtransfusion.

Krav til dig, når du er i klinik
Hygiejne er en høj prioritet. Derfor er det et krav, at du under klinikforløbet bærer uniform med korte ærmer, har opsat hår mv.

Du skal være indstillet på at have tæt kontakt med borgere, donorer samt ambulante og indlagte patienter, hvor nogle kan være alvorligt syge.

Du er indstillet på, at der kan være noget transport i forbindelse med klinikforløbene, da klinikforløbene i løbet af uddannelsen både kan være i Odense og i Svendborg. Herudover kan der på visse afdelinger indgå korte forløb fx i Nyborg. 

Vejledning i praktikken
I alle praktikforløbene er du tilknyttet en klinisk underviser eller vejleder, og i det daglige arbejder du under deres eller en anden bioanalytikers supervision.

Efterhånden som du udvikler dig, kommer du til at arbejde mere og mere selvstændigt.

Mødepligt
Mødetiden i klinikken kan ligge fra mandag - søndag i tidsrummet kl. 7.00-23.00. Dine typiske mødetider vil være mellem kl. 7 og 16 mandag-fredag, men der kan forekomme vagter uden for det tidsrum (aften eller weekend), da bioanalytikere arbejder døgnet rundt alle dage om året. 

Bioanalytikerstuderende deltager i klinisk undervisning gennemsnitligt 30 timer om ugen, når de er i praktik. Uddannelsen har derfor i samarbejde med de kliniske undervisningssteder lavet en vejledning til håndtering af fravær. 

Vejledning til håndtering af fravær

Hvis du har behov for at få nedsat din praktiktid, kan du læse mere i vejledningen til ansøgning om dispensation fra det fastsatte timeantal i praktikken og om, hvordan du søger.

Vejledning til dispensation i praktikken

Studerende med særlige læringsforudsætninger
Har du særlige læringsforudsætninger, som vi bør tage hensyn til, har vi udarbejdet en vejledning, hvor du kan læse mere om de tiltag, som vi har. 

Vejledning til samarbejde med studerende med særlige læringsforudsætninger

 

Praktikken foregår på sygehuslaboratorier på Odense Universitetshospital eller Svendborg Sygehus.

Du har i løbet af de første to år mulighed for at komme på følgende afdelinger:

  • Blodprøver og biokemi – BoB (Odense)
  • Klinisk biokemisk afdeling – KBA (Svendborg)
  • Afdelingen for klinisk patologi – AKP (Odense)
  • Klinisk mikrobiologisk afdeling – KMA (Odense)
  • Klinisk immunologisk afdeling – KIA (Odense)
  • Klinisk neurofysiologisk afdeling – KNF (Odense)
  • Nuklearmedicinsk afdeling – NU (Odense)

Alle studerende kommer på enten BoB eller KBA i løbet af de første 2 år.

Muligheder sidst i uddannelsen
I sidste del af uddannelsen har du også mulighed for at komme i praktik andre steder. Du kan fx komme til udlandet, i praktik i en lægepraksis eller på et veterinærhospital.

Fordelingen af klinikpladserne på OUH sker efter en fordelingsnøgle og via praktikportalen.

Så vidt det er muligt, tages der hensyn til studerende med særlige forhold i fordelingen. Du kan læse mere om særlige forhold og principperne for fordelingen herunder. 

Retningslinje for fordeling af klinikpladser gældende fra BIO E22

Retningslinje for fordeling af klinikpladser gældende for holdene BIOF22, BIO-E21, BIO-F21

MRSA
Som bioanalytikerstuderende skal du ifølge sundhedsstyrelsens retningslinjer deltage i en screeningsundersøgelse for MRSA i forbindelse med studiestart.

I tilfælde af positivt fund af MRSA skal du orientere uddannelsesinstitutionen og det kliniske uddannelsessted. 

Bioanalytikeruddannelsens MRSA procedure

Sundhedsstyrelsens vejledning om forebyggelse af MRSA


Børneattest
En børneattest indeholder oplysninger om domme, bøder m.v. for visse overtrædelser af terrorlovgivningen, samt overtrædelse af straffelovens regler om seksuelle krænkelser af børn under 15 år og børnepornografi, herunder:

  • Incest, samleje eller anden kønslig omgang med et barn under 15 år
  • Blufærdighedskrænkelse af et barn under 15 år
  • Udbredelse eller besiddelse af børnepornografi

Børneattesten adskiller sig fra en traditionel straffeattest ved, at oplysningerne på en børneattest fremgår i længere tid.

Hvornår indhenter Region Syddanmark en børneattest?

Af lovgivningen følger, at regionen altid skal indhente en børneattest i forbindelse med ansættelse af personer, der har eller har mulighed for at opnå direkte kontakt med børn under 15 år som led i deres ansættelse.

For at sikre børns færden på sygehusene har regionen besluttet at det er sagligt og nødvendigt altid at indhente en børneattest forud for en ansættelse ved et af regionens sygehuse. Dette gælder også for dig som studerende.

Hvad skal jeg som studerende være opmærksom på?

I forbindelse med indhentning af en børneattest vil du blive bedt om at afgive samtykke - og det er vigtigt, at du gør dette hurtigst muligt af hensyn til sagsbehandlingstiden.


Forsikring
Du er som studerende i praktik/klinik på OUH arbejdsskadeforsikret på lige fod med alle fastansatte. 


Ikke gennemført praktik
Hvis du starter i praktik, men praktikken bliver afbrudt eller ikke kan godkendes som gennemført, risikerer du at modtage et varslingsbrev om udmeldelse, fordi du kun har ret til én praktikplads pr. praktikforløb, jfr. Eksamensbekendtgørelsens § 5.

Eksamensbekendtgørelsen

Af varslingsbrevet vil fremgå en mulighed for at søge om dispensation til en ekstra praktik, hvis du kan dokumentere, at der foreligger usædvanlige forhold.

Dispensation.

Det samme gælder, hvis du ikke starter i praktik, uanset om det skyldes, at du ikke har deltaget i fordelingsrunden, eller om det skyldes, at du ikke er mødt op på den tildelte praktikplads.

Hvis din praktik er godkendt og du derfor er blevet indstillet til praktikeksamen, kan der ikke dispenseres til ny praktik trods brugte eksamensforsøg.

Der er et års praktik fordelt på flere kliniske specialer og forløb:

  • 1, semster: 7 ugers praktik.
  • 4. semester: 20 ugers praktik.
  • 5. semester: 7 ugers praktik.
  • 6. semester: 13 ugers praktik fordelt på 2 forløb.
  • 7. semester: Her er du tilknyttet praksis i 3-4 uger.

Internationale muligheder

 

 

 

 


Internationalisering under studiet


Her kan du læse om:

  • Udlandspraktik 
  • Internationalisering under din uddannelse
Internationalisering under studiet

International vejledning

International koordinator

Camilla Søholm

International koordinator

20 34 89 72

Internationalt team

Kontakt Internationalt team, hvis du har behov for råd og vejledning om praktiske og administrative spørgsmål som f.eks. ansøgning og stipendier.

Du kontakter Internationalt team ved at oprette en sag via service.ucl.dk, hvor du vælger Studieservice => Mit Studieforløb => Udlandsophold. 

Hjælp og vejledning

Studievejledning

Lenda Ballum

Studievejleder

51 21 99 79

Træffetider

Studievejlederen på bioanalytikertuddannelsen træffes efter aftale.

Straks-vejledning på Niels Bohrs Allé
Mandag- fredag fra 12.00 - 13.00
Lokale ES109.

Studievejledning på UCL

Specialpædagogisk støtte (SPS)

Dorte Jelling Nørskov

SPS-ansvarlig

65 43 48 78

Træffetider

Åben SPS-vejledning på Niels Bohrs Allé
Tirsdag og onsdag kl. 10.30-12.30
Lokale ES.107

Du kan også booke et møde med Dorte via mail eller telefon.  

Info om SPS

Studentervejledere

Bioanalytikeruddannelsens studentervejledere kender uddannelsen indefra, og kan derfor svare på spørgsmål om studiet og livet som studerende ved UCL. 

Send mail

Medarbejdere

Hvis du har behov for at få fat på en medarbejder på Bioanalytikeruddannelsen, kan du finde en oversigt over dem og deres kontaktoplysninger. 

Find medarbejder

Aktiviteter og udvalg

Bioanalytikeruddannelsen tilbyder dig også at deltage i flere faglige og sociale aktiviteter samt muligheden for at få indflydelse i forskellige råd og udvalg på UCL.  

På Bioanalytikeruddannelsen har vi forskellige faglige og sociale arrangementer på tværs af alle holdene. 

Professionen spot on

Professionen spot on afholdes én gang pr. semester. Om efteråret vil det typisk være faglige oplæg, oplæg fra studerende, der f.eks. har deltaget i særlige projekter, været på uddannelsesophold eller praktik forløb uden for de almindelige praktiksteder. Det kan også være studerende, som fortæller om deres Bachelorforløb og -projekt. Om foråret vil det typisk være oplæg fra færdiguddannede bioanalytikere, som fortæller om deres arbejde og karrierevej eller en videreuddannelse, som de er i gang med. Det kan også være oplæg fra ledende bioanalytikere, som fortæller om rekruttering af medarbejdere.

Juleklip i Blok A

I slutningen af november forvandles Blok A til Gertrud Sands Julestue en eftermiddag, hvor alle studerende og medarbejdere i blok A klipper og klister i en dyst om, hvem der kan pynte årets juledør.

BIO-OL 

Holdrepræsentanterne fra BSR arrangerer et social event, hvor der dystes i forskellige konkurrencer. Det afholdes i slutningen af forårssemesteret.

Festudvalg

De studerende har et festudvalg, som arrangerer forskellige sociale aktiviteter. Du kan se, hvem der er med i udvalget i "BIO – Info til alle" på Itslearning.

Forskning forum

Det er et online webinar for alle Bioanalytikerstuderende i Danmark med fokus på studerende og underviseres forskningsprojekter. Det vil blive annonceret via TimeEdit og Itslearning.

Her finder du en oversigt over de forskellige råd og udvalg ved Bioanalytikeruddannelsen, hvor du som studerende kan søge indflydelse.

Holdmøder

De studerende opfordres til at deltage i holdmøder. Holdmøderne er skemalagt til at foregå to gange hvert semester. Formålet med holdmøderne er at sikre trivslen for alle studerende på holdet. Samtidig er de et led i at udvikle den studerendes relationelle kompetencer. Møderne faciliteres af uddannelsens studentervejledere.

Datoerne for holdmøderne kan ses i de aktuelle skemaer for det enkelte hold. 

BSR 

BSR står for Bioanalytikerstuderendes Råd, og det er alle bioanalytikerstuderendes talerør, hvor der blandt andet arbejdes med studiemiljø og udvikling af uddannelsen. Rådet består af en repræsentant fra hvert hold på uddannelsen. Studentervejlederne, Studiekoordinator og Uddannelsesleder er faste medlemmer. Der holdes møder 4 gange årligt. Referater findes på ItsLearning under "BIO - info til alle".

Dialogmøde

Der holdes dialogmøde med klinikken 4 gange årligt forud for BSR-møderne. Til møderne deltager BSR og repræsentanter for de kliniske undervisere. Møderne har blandt andet til formål at planlægge og udvikle samspillet mellem den kliniske og den teoretiske del af uddannelsen. Referater findes på ItsLearning under "BIO - info til alle".

Uddannelsesudvalget

Udvalget er rådgivende og drøfter forskellige aspekter af uddannelsen bl.a. prioriteringer, udviklingstiltag og uddannelses kvalitetsdata, men også temaer som: Ungdomskultur, Kernekompetencer for bioanalytikere, udfordringer med rekruttering inden for faget mm.

Ud over studerende er der bl.a. repræsentanter fra underviserne (både de teoretiske og kliniske), ledere fra de laboratoriemedicinske afdelinger, dbio, gymnasierne på Fyn, UCLs efter- og videreuddannelse, SDU og Regionen. Uddannelseschef og - leder er tilforordnede.

På hjemmesiden for Danske Bioanalytikere kan du læse mere om datoer for kommende møder, forretningsorden, dagsorden og referat fra afholdte møder samt få et overblik over medlemmer af uddannelsesudvalget. 

Studerendes Udvalg (dbio)

Dbio står for Danske Bioanalytikere og er bioanalytikernes fagforening. De studerendes udvalg under dbio arbejder for at forbedre forholdene for bioanalytikerstuderende - både fagligt og socialt. Hvert år arrangerer udvalget også den årlige weekend for studerende.

Vil du vide mere om, hvad udvalget er, og hvem repræsentanterne er fra din uddannelse, kan du læse mere på Danske Bioanalytikere.

Danske Bioanalytikere

Særlige forløb

Sundhedsuddannelserne tilbyder forskellige særlige forløb til dig som studerende.

Her kan du få et overblik over, hvilke forløb, som din uddannelsen omfatter, og hvornår du skal tage stilling til dem. 

UCL's talentprogram er baseret på mulighederne for, at talentfulde studerende kan opnå anerkendelse for talent som et særskilt tillæg til deres eksamensbevis.

Talentprogram på UCL

På alle sundhedsuddannelser er der 10 tværprofessionelle ECTS. Det er forskelligt, hvordan de udmøntes på uddannelserne. Der arbejdes med tværprofessionalitet både i monofagligt regi og i forløb på tværs af uddannelser. Få et overblik over, hvilke tværprofessionelle forløb din uddannelse omfatter.

Tværprofessionelle forløb

På 7. semester kan du vælge mellem monofaglige og tværprofessionelle valgfag.  

7. semester valgfag

Kontakt

Hvis du har spørgsmål om: 

  • udvikling, planlægning, drift og kvalitetssikring af din uddannelse.
  • studieordninger, semesterbeskrivelser og studieplaner tilknyttet din uddannelse.   

Uddannelsenslederen samarbejder med underviserteamet og uddannelseschefen omkring ovenstående.

Kontakt din uddannelsesleder

Brit Naldahl Jessen Pourroy

Uddannelsesleder for Bioanalytikeruddannelsen

21 54 53 81

Karrieremuligheder

Karrierevejledningen

Hos Karrierevejledningen har du mulighed for at få råd og vejledning til ansøgninger, CV og generelle karriereovervejelser. Dette tilbud gælder indtil et år efter, at du har afsluttet din uddannelse hos os. 

Karrierevejledningen tilbyder også løbende spændende og relevante events samt webinarer, som skal gøre dig klogere på dine kompetencer og styrke din faglige profil.

Karrierevejledningen

Dimittend

Dimiterer du snart eller er du færdig med dine studier på UCL, så kan spørgsmålene være mange som nyuddannet. Måske overvejer du at læse videre eller er i tvivl om, hvordan det fungerer med A-kasse og dagpenge? 

Derfor har vi samlet lidt nyttig viden til dig omkring, hvad du skal være opmærksom på som nyuddannet, og hvilke muligheder du har. 

Dimittend