WISEflow og Device Monitor

Sundhedsuddannelserne på UCL.

FAQ om Wiseflow

WISEflow er det digitale eksamenssystem, som du har adgang til på ucl.wiseflow.dk, og login sker via WAYF med samme login som til Itslearning. 

Sådan logger du på WISEflow - video

Sådan logger du på WISEflow

Når du skal til prøve, får du altid direkte besked fra WISEflow. Det er dit eget ansvar løbende at holde dig orienteret om de informationer, der sendes ud til din UCL mail og Itslearning, herunder tilmeldingsfrister, afleveringsfrister mv.

Alle afleveringer i WISEflow sker i filformatet Pdf. Hvis du afleverer ekstra materiale, er der ikke krav om filformat.

Se hvordan du konverterer filer til pdf

Hvis du i forbindelse med en prøve oplever problemer med at aflevere i WISEflow, skal du straks kontakte administratoren på flowet, uanset hvad tidspunktet på dagen. Hvis administratoren ikke er tilgængelig, fordi det er uden for normal kontortid, skal du straks sende en e-mail til administratoren, som vil kontakte dig hurtigst muligt næste morgen. Du kan blive bedt om fremvise dokumentation for, at du har forsøgt at kontakte administratoren uden held.

Når du afleverer en opgave i WISEflow, bliver den opbevaret der i din forventede studietid. WISEflow er ikke et arkivsystem, hvilket betyder at dine opgaver vil blive slettet efter du har afsluttet din uddannelsen.

Du skal derfor huske, at gemme dine opgaver et andet sted.

På UCL kan skriftlige tilstedeværelsesprøver i WISEflow blive overvåget digitalt gennem programmet Device Monitor. Device Monitor tager skærmbilleder af din computer med tilfældige intervaller på din enhed fra prøvens start til prøvens slut. Skærmbillederne vil være tilgængelige for relevante administrative medarbejdere. 

Da Device Monitor tager skærmbilleder af alt på din skærm, er det vigtigt, at du under eksamen overholder følgende:

  • Brug ikke din computer til private formål under eksamen, som for eksempel at besøge din netbank, e-boks, bestille tid hos lægen eller andet, som ikke har noget med eksamen at gøre. 
  • Hvis du må bruge hjælpemidler til din eksamen, f.eks. forskellige Word - og pdf-dokumenter, anbefaler vi, at du gemmer dem i en særlig mappe, som du giver en sigende overskrift, så du ikke blander filerne med dine private filer. 
  • Vi anbefaler, at du bruger Chrome og sletter din søgehistorik/bogmærker/favoriitter i browseren inden prøven, så din private historik ikke risikerer at komme med på et skærmbillede. 

Læs mere om Device Monitor på WISEflows supportside

Har du husket at downloade Device Monitor?

Hvis du skal til en prøve, hvor du skal bruge Device Monitor, skal du huske at downloade og installere den nyeste version i god tid inden din prøve.

Installering af Device Monitor

Opsætning af Device Monitor - video

Formålet med Device Monitor er at indsamle data på, hvad der er foregået på din computer i løbet af prøven. Dette er til brug ved kontrol af eksamenssnyd.

Den indsamlede data kan også bruges i behandlingen af dispensationsansøgninger. Det kan fx være, hvis der er dokumentation for systemfejl, der gør, at du ikke kunne aflevere til tiden.
Den indsamlede data er dermed også din dokumentation af, hvad der er foregået på computeren i løbet af prøven. 

Der vil blive taget stikprøver efter prøven, for at sikre eksamenssnyd. 

Kommer du ved en fejl til at slukke for Device Monitoren, skal du straks tænde for det igen, og give besked til eksamensvagten om fejlen.

Slukkes monitoren under prøven, og du undlader at give besked til eksamensvagten, betragtes det som eksamenssnyd. Det betyder, at din prøve ikke bliver bedømt og du bruger et prøveforsøg.

Du kan altid se at monitoren er tændt når den røde ramme er synlig.

Leverandøren understøtter gængse browsere og styresystemer. Du kan se på WISEflows supportside, hvad der understøttes.

Krav til browser og styresystemer

Hvis du har planer om at anvende en Linux-computer, skal du være opmærksom på, om dit styresystem er kompatibelt med Device Monitoren. 

Du kan se en guide til at løse de mest almindelige problemer med Device Monitor på WISEflows supportside. 

Almindelige problemer med Device Monitor

Ved en prøve, hvor der skal bruges Device Monitor, vil følgende blive registreret: 

  • At du som studerende har registreret din deltagelse i prøven.
  • Skærmdumps, som bliver taget løbende og tilfældigt. 

De opsamlede data arkiveres og slettes automatisk efter 180 dage.  

Hvem har adgang til data? 

Det er en begrænset gruppe af studieadminsitrative medarbejdere på UCL, der har adgang til de indsamlede data. 

Hvem kan få indsigt i data? 

De indsamlede data kan bruges af Studieadministrationen til at behandle sager i forbindelse med den prøve, som data er indsamlet for (fx klagesager, sager om mistanke om eksamenssnyd osv).

Det er kun de få studieadminsitrative medarbejdere, som har direkte adgang til data, der kan videresende indsamlede data, hvis det er nødvendigt for sagsbehandlingen.  

Undervisere, eksaminatorer eller censorer kan kun få indsigt i indsamlede data, hvis det vurderes juridisk nødvendigt for sagsbehandlingen. 

Hvor længe indsamler Device Monitor data?

Device Monitor indsamler data fra det øjeblik, du starter programmet op, til prøven er slut.

Husk, at du selv skal starte Device Monitor op ved prøvens start og først derefter kan tilgå din prøve. Så snart du trykker “aflevér”, stopper Device Monitor med at indsamle data – også selvom programmet stadig kører. 

Husk også, at det er dit ansvar at sikre, at Device Monitor kører under hele din prøve. Kontakt eksamensvagten, hvis programmet stopper med at køre eller giver dig problemer under prøven.

Hvor og hvor længe opbevares data? 

Data opbevares i 180 dage og slettes herefter automatisk.

UCL er ansvarlig for at behandle dine persondata i overensstemmelse med GDPR-reglerne. 

Læs mere om, hvordan vi behandler dine persondata under eksamen

Har jeg som studerende adgang til data? 

Hvis der er mistanke om eksamenssnyd vil du få adgang til relevant datamateriale.