Pædagog, Odense

Uddannelsens opbygning

Pædagoguddannelsen varer 3,5 år og fordeler sig på 7 semestre, som er bygget op over 21 moduler med hvert deres selvstændige tema.

  • Det første år (Modul 1-7): Pædagogens grundfaglighed.
  • De resterende 2,5 år: Valg mellem 3 specialeretninger.

 

Pædagogens grundfaglighed varer lidt mere end første studieår.

På grundfaglighedsdelen klædes du på til det pædagogiske arbejde.

Du får kompetencer til at støtte og facilitere børn, unge og voksnes udvikling, læring og trivsel.

Indholdet i grundforløbet
Du lærer bl.a. om:

  • Pædagogiske teorier
  • Menneskers fysiske og psykiske udvikling
  • Kønsidentitet og kultur
  • Kommunikation og etik
  • Pædagogprofessionens udvikling og samfundsmæssige kontekst
  • Musik, drama og mediefag
  • Natur, udeliv og idræt.

3 kompetenceområder
Pædagogens grundfaglighed er bygget op omkring 3 kompetenceområder:

  • Pædagogiske miljøer og aktiviteter
  • Profession og samfund
  • Pædagogens praksis.

Pædagogiske miljøer og aktiviteter
Der er fokus på børn, unge og voksnes udvikling.

Du opnår bl.a. kompetence til at vurdere pædagogiske miljøer og aktiviteter og deres betydning for børn, unge og voksnes udvikling.

Du får også kompetence til at begrunde faglige vurderinger og valg.

Profession og samfund
Du opnår viden om professionens samfundsmæssige betydning og pædagogers mangeartede opgaver og bidrag til udvikling.

Du lærer bl.a. at begrunde pædagogisk arbejde i de forskellige sammenhænge, professionen er en del af.

Pædagogens praksis
På andet semester skal du i praktik i 7-8 uger. Det er det første af i alt 4 praktikforløb på pædagoguddannelsen.P

Fokus på 0-5 årige børn
Specialiseringen har fokus på det pædagogiske arbejde med vuggestue- og børnehavebørn i alderen 0-5 år.

Fagligt indhold på specialiseringen
Du lærer at skabe et miljø og igangsætte lege og aktiviteter, hvor omsorg, udvikling og læring skaber optimale betingelser for et stimulerende og trygt børneliv.

Derudover får du bl.a. viden om:

  • 0-5-åriges udviklingsbehov
  • Dannelsesprocessor for børn
  • Inklusionsarbejde
  • Udsatte børn
  • Opsporing og forebyggelse af mistrivsel
  • Sprogtilegnelse og -stimulering.
  • Samarbejde og kommunikation med fx forældre, pårørende og andre faggrupper.

Typiske praktiksteder
Dine praktikforløb foregår typisk i vuggestuer og børnehaver.

Fokus på børn og unge på 6-18 år
Specialiseringen har fokus på det pædagogiske arbejde med børn og unge i alderen 6-18 år i skoler, SFO’er, fritidshjem og klubber.

Fagligt indhold på specialiseringen
Du lærer, hvordan du som pædagog i en skoleklasse kan igangsætte aktiviteter, der understøtter børns læring, udvikling og trivsel i skolen.

Du lærer også, hvordan du som pædagog kan være med til at styrke børn og unges fritidsinteresser og sociale arenaer i fx SFO’er, fritidshjem og klubber.

Du får på specialiseringen bl.a. viden om:

  • 6-18-åriges udviklingsbehov
  • Dannelsesprocesser i forhold til børn og unge
  • Udvikling af børns og unges lærelyst, kreativitet og sociale kompetencer
  • Forebyggelse og sundhed for børn og unge
  • Sprogtilegnelse og -stimulering
  • Forældresamarbejde
  • Inklusionsarbejde, herunder i forhold til udsatte børn og unge
  • Pædagogik og didaktik.

Typiske praktiksteder
Dine praktikforløb foregår typisk i folkeskoler, privatskoler, efterskoler,  klubber eller fritidsordninger.

3 overordnede målgrupper
Specialiseringen har fokus på det pædagogiske arbejde med tre målgrupper af mennesker, der er særligt udfordret i livet:

  • Børn og unge med særlige behov.
  • Mennesker med sociale vanskeligheder som fx misbrug, hjemløshed og prostitution.
  • Mennesker med fysiske og psykiske funktionsnedsættelser.

Fagligt indhold på specialiseringen
Du vil bl.a. opnå viden om:

  • Målgruppens karakteristika og behov
  • Forebyggelse af marginalisering og udstødelse
  • Understøttelse af borgerens motivation og udvikling
  • Sikring af omsorg, læring og udvikling for unge og voksne
  • Opsporing af og støtte til børn med særlige behov
  • Hvordan du laver indsatser og intervention for forskellige målgrupper.

Typiske praktiksteder
Dine praktikforløb foregår typisk på væresteder, behandlingshjem, flygtningecentre, botilbud for fysisk og psykisk handicappede, i psykiatrien eller i fængsler.

På modul 14 og 18 har du 2 valgfrie moduler – de såkaldte valgfrie kompetenceområder.

Modulerne giver dig mulighed for at tone din uddannelse inden for ét kompetenceområde.

Pædagoguddannelsen ved UCL udbyder 7 valgfrie kompetenceområder:

  • Kreative udtryksformer
  • Natur og udeliv
  • Sundhedsfremme og bevægelse
  • Medier og digital kultur
  • Kulturprojekter og kulturelt iværksætteri
  • Social innovation og entreprenørskab
  • Kulturmøde og interkulturalitet.

Vær opmærksom på, at du ikke er garanteret plads på hold inden for et bestemt kompetenceområde.

Se uddannelsens studieordning, semesterbeskrivelser og øvrige dokumenter.

Studiedokumenter på ucl.dk

Semesteroversigt

Praktik Undervisning

  • Modul 1: Ind i pædagogikken
  • Modul 2: Køn seksualitet og mangfoldighed
  • Modul 3: Ind i pædagogikken

  • Modul 4:  1. praktik - den pædagogiske praksis
  • Modul 5 + 6: Pædagogen som forandringsagent

  • Modul 7: Pædagogen som myndighedsperson
  • Modul 8: Specialiseringsmodul
  • Modul 9: 2. praktik

  • Modul 10+11: 2. praktik
  • Moudl 12: Valgfrit kompetencemodul (Jelling), Specialiseringsmodul (Odense, Svendborg)

  • Modul 13: Tværprofessionelt samarbejde
  • Modul 14: Valgfrit kompetencemodul (Jelling), Specialiseringsmodul (Odense, Svendborg)
  • Modul 15: 3. praktik - samarbejde og udvikling

  • Modul 16+17: 3. praktik - samarbejde og udvikling
  • Modul 18: Valgfrit kompetencemodul

  • Modul 19: Professionsviden og forskning 
  • Modul 20: Bachelorpraktik og bachelorprojekt

Praktik

Du har 14 måneders praktik fordelt på 4 praktikperioder:

  • Første år har du ca. 7 ugers praktik på 2. semester.
  • Andet år har du 6 månedes praktik (3. semester).
  • Tredje år har du 6 måneders praktik (5. semester).
  • På uddannelsens sidste semester er du i praktik i ca. 3 uger.

Formålet med praktikken er, at du deltager i forskellige former for pædagogisk arbejde.

Du skal lære at løse pædagogiske opgaver og håndtere pædagogiske dilemmaer på en kvalificeret måde. Både alene og i samarbejde med praktikstedets personale.

Der er formuleret såkaldte kompetencemål for praktikken, som beskriver, hvad du skal have ud af et praktikforløb.

Efter hver praktikperiode er der en prøve for at sikre, at du får et godt og relevant udbytte af praktikken.

Arbejdsaspektet og studieaspektet
Der er 2 vigtige aspekter ved praktikken - arbejdsaspektet og studieaspektet.

Arbejdsaspektet handler om, at du som studerende på praktikstedet indgår i og udfører praktisk pædagogisk arbejde på linje med det øvrige personale. Dog med de eventuelle begrænsninger, der kan ligge i manglende viden og erfaring.

Du vil arbejde med pædagogiske forløb, som du selv har været med til at planlægge, udføre og evaluere. Og du vil også indgå i forløb og rutiner, som du ingen indflydelse har haft på.

Det er helt naturligt, at det er sådan, fordi du både skal øve dig i selv at formulere dig omkring praktisk pædagogik og i at indgå som medarbejder omkring en etableret struktur og praksis.

I forhold til studieaspektet er du som studerende ikke kun i praktik for at udføre praktisk pædagogisk arbejde men også for at studere arbejdet.

Vejledning i praktikken
I alle 4 praktikperioder modtager du som studerende vejledning på praktikstedet.

Pædagoguddannelsen samarbejder med både den studerende og praktikstedet omkring praktik og uddannelsesudbytte.

Pædagogstuderende kommer typisk i praktik følgende steder:

  • Børnehaver
  • Vuggestuer
  • Skoler
  • Skolefritidsordninger (SFO)
  • Bosteder
  • Døgninstitutioner
  • Bofællesskaber
  • Opholdssteder.

Fokus på din specialeretning
Formålet med den første praktik er, at du kommer ud og oplever hverdagen på et praktiksted.

De 3 sidste praktikperioder ligger, efter du har valgt specialiseringsretning.

Det betyder, at disse praktikforløb skal foregå på et praktiksted, der har relation til den specialeretning, du har valgt.

Det fjerde og sidste praktikforløb er knyttet til dit arbejde med bachelorprojektet, så du bl.a. kan indhente empiri med henblik på en større praksisdimension i projektet.

Hvis du starter i praktik, men praktikken bliver afbrudt eller vurderes som ikke gennemført, risikerer du at modtage et varslingsbrev om udmeldelse, fordi du kun har ret til én praktikplads pr. praktikforløb, jf. Eksamensbekendtgørelsens § 5

Eksamensbekendtgørelsen

Af varslingsbrevet vil fremgå en mulighed for at søge om dispensation til en ekstra praktik, hvis du kan dokumentere, at der foreligger usædvanlige forhold.

Dispensation

Det samme gælder, hvis du ikke starter i praktik, uanset om det skyldes, at du ikke har deltaget i fordelingsrunden, eller om det skyldes, at du ikke er mødt op på den tildelte praktikplads.

Hvis din praktik er gennemført og du derfor er blevet indstillet til praktikeksamen, kan der ikke dispenseres til ny praktik trods brugte eksamensforsøg.

Internationale muligheder

 

 

 



3 muligheder for at rejse ud

  • En praktikperiode i udlandet
  • Et udlandsophold i forbindelse med et valgfag
  • Et engelsksprogede forløb på UCL
Rejs ud under studiet

International vejledning

International koordinator

Samantha Ashton-Fog

International koordinator

51 15 67 94

Internationalt team

Kontakt Internationalt team, hvis du har behov for råd og vejledning om praktiske og administrative spørgsmål som f.eks. ansøgning og stipendier.

Du kontakter Internationalt team ved at oprette en sag via service.ucl.dk, hvor du vælger Studieservice => Mit Studieforløb => Udlandsophold. 

Hjælp og vejledning

Studievejledning

Træffetider

Studievejlederne på pædagoguddannelsen træffes efter aftale.

Straks-vejledning på Niels Bohrs Allé
Mandag- fredag fra 12.00 - 13.00
Lokale ES109.

Studievejledning på UCL

Studievejledning

Maria Roug Winther

Studievejleder

21 60 33 06

Studievejledning

Maj-Brit Sandgaard

Studievejleder

23 74 20 63

Specialpædagogisk støtte (SPS)

Susanne Nedergaard Hansen

SPS-ansvarlig

63 18 31 31

Træffetider

Åben SPS-vejledning på Niels Bohrs Allé
Tirsdag og onsdag kl. 10.30-12.30
Lokale ES.107

Du kan også booke en personlig eller online samtale med Sussanne. 

Book samtale

Info om SPS

Talentprogram

UCL's talentprogram er baseret på mulighederne for, at talentfulde studerende kan opnå anerkendelse for talent som et tillæg til deres eksamensbevis.

Talentprogram

BUPL's nye forskningsunivers

Bliv klogere på pædagogisk forskning i BUPL's nye forskningsunivers. Her kan du hente viden og inspiration, som er relevant for dig som pædagogstuderende. Der er både artikler, podcasts og videoer fordelt på 25 temaer. Og der kommer stadig mere til. 

Bliv inspireret

Karrieremuligheder

Karrierevejledningen

Hos Karrierevejledningen har du mulighed for at få råd og vejledning til ansøgninger, CV og generelle karriereovervejelser. Dette tilbud gælder indtil et år efter, at du har afsluttet din uddannelse hos os. 

Karrierevejledningen tilbyder også løbende spændende og relevante events samt webinarer, som skal gøre dig klogere på dine kompetencer og styrke din faglige profil.

Karrierevejledningen

Dimittender

Dimiterer du snart eller er du færdig med dine studier på UCL, så kan spørgsmålene være mange som nyuddannet. Måske overvejer du at læse videre eller er i tvivl om, hvordan det fungerer med A-kasse og dagpenge? 

Derfor har vi samlet lidt nyttig viden til dig omkring, hvad du skal være opmærksom på som nyuddannet, og hvilke muligheder du har.

Dimittend

Kontakt

Hvis du har spørgsmål om: 

  • udvikling, planlægning, drift og kvalitetssikring af din uddannelse.
  • studieordninger, semesterbeskrivelser og studieplaner tilknyttet din uddannelse.   

Uddannelsenslederen samarbejder med underviserteamet og uddannelseschefen omkring ovenstående.

Kontakt din uddannelsesleder

Agnete Lyngbye Kramme

Uddannelses- og forskningsleder, Pædagoguddannelsen i Odense

29 38 60 62