Lærer - netbaseret, Jelling

Uddannelsens opbygning

Indhold og omfang

Den netbaserede læreruddannelse har samme indhold og omfang som den ordinære læreruddannelse. Det vil sige, at der er tale om en fireårig fuldtidsuddannelse, der kræver den samme studieindsats som den ordinære uddannelse.

Den netbaserede uddannele adskiller sig ved, at undervisning og faglig vejledning gennemføres sen eftermiddag eller aften. 

Ca. 80 procent af uddannelsen er netbaseret, og ca. 20 procent af studieaktiviteterne foregår ved fysisk fremmøde på lokationer i Odense, Vejle eller Jelling.

Hvad forventer vi af dig?

Vi forventer af dig, at du har:

  • Høj grad af selvstændighed
  • Selvdisciplin til at strukturere din hverdag ift studie-, arbejds- og privatliv
  • Kan indgå i en uddannelse, der foregår i en vekslen mellem studieaktiviteter på nettet og studiestedet
  • Lyst til at ville indgå i forpligtende læringsmiljøer og studiegrupper med andre net-studerende.

Du forventes også at være aktivt deltagende i både netbaserede studieaktiviteter og på de tilrettelagte seminarer.

Gode rammer for et godt studieforløb

Med den netbaserede læreruddannelse får du en uddannelse, hvor du er sikret:

  • Tilknytning til et hold
  • Læringsunderstøttende teknologier og platforme
  • Facilitering af individuelle og fælles læreprocesser
  • Klart og fast strukturerede semestre, så du kan planlægge og strukturere dit studie- og privatliv
  • Tilknytning til aftagere (offentlige/private) og inddragelse af egen praksis.

Det er ikke et krav, at du har særlige it-kompetencer på den netbaserede uddannelse. Men du skal være indstillet på og have lyst til at arbejde med digitale medier og undervisningsrelateret software.

Den netbaserede læreruddannelse inkluderer:

Fysiske seminarer

  • Dag og tidsrum for fysiske seminarer er torsdage (15.00-21.00) samt lørdage (9.00-15.00). Seminarerne afholdes i enten Vejle, Odense eller Jelling. Det tilstræbes, at der ikke placeres to seminarer i samme uge.
  • Antallet af fysiske seminarer pr. fag varierer alt efter hvor mange ECTS-point det enkelte fag er belagt med i det enkelte semester:

  • 2,5 ECTS = 1 fysisk seminar
  • 5 ECTS = 2 fysiske seminarer
  • 10 ECTS = 3 fysiske seminarer
  • 15 ECTS = 4 fysiske seminarer

  • Dato, tid og sted for de fysiske seminarer for det enkelte semester formidles ved semesterstart på uddannelsens LMS-system Itslearning.

Netbaseret undervisning/webinarer

  • Netbaseret undervisning gennemføres i tidsrummet 18.00-21.00 mandag-torsdag
  • Fag, der det enkelte semester er belagt med 10-15 ECTS, har en ugentlig webinardag til rådighed pr semester
  • Fag, der det enkelte semester er belagt med 2½-5 ECTS, har hver anden uge en webinardag til rådighed.
  • Det er den enkelte underviser, der planlægger i hvor høj grad webinarpositionerne faciliteres som synkron eller asynkron undervisning.

Du skal altså være forberedt på, at du kan have undervisning flere aftener om ugen.

Øvrig studieaktivitet er selvstudium og gruppearbejde

Invitationer til ekstraordinære aktiviteter knyttet til den ordinære læreruddannelse (fx gæsteforelæsning, studiebesøg, årsfest m.m.) kommunikeres i god tid på uddannelsens LMS-system Itslearning i rummet "LUJ info" til alle. 

Eksamen og prøver

På den netbaserede læreruddannelse afholdes eksaminer fysisk i Jelling.

Prøver (førsteårsprøven samt professionsprøven) afholdes online.

Oplysning om, i hvilken uge den enkelte prøve gennemføres, formidles ved semesterstart i det semester, hvor det enkelte fag afsluttes.

Inden studiestart skal du vælge dit indgangsfag. 

På den netbaserede læreruddannelse kan du vælge mellem mellem:

  • Dansk (4.-10. klasse)
  • Matematik

Grundfagligheden er obligatorisk for alle lærerstuderende og består af fire fag samt valgfag med et omfang på sammenlagt 70 ECTS:

  • Pædagogik og almen didaktik (20 ECTS)
  • Pædagogisk psykologi, inklusion og specialpædagogik (20 ECTS)
  • Livsoplysning: Kristendomskundskab, idéhistorie, medborgerskab og autoritet (20 ECTS)
  • Dansk som andetsprog (5 ECTS)
  • Valgfag (5 ECTS).

I grundfaglighedsfagene får du kompetencer til at tage vare på skoleelevers læring, udvikling, trivsel og dannelse ud fra den enkelte elevs behov og forudsætninger.

Det er fag, som blandt andet drejer sig om pædagogiske, psykologiske og didaktiske aspekter af lærerarbejdet. Derudover er der fokus på specialpædagogik og undervisning af tosprogede.

Valgfag

Du skal også have valgfag i et omfang af 5 ECTS. Her kan du på den netbaserede læreruddannelse vælge mellem følgende:

  • Sundheds- og seksualundervisning (2½ ECTS-point)
  • Uddannelse og job (2½ ECTS-point)

Hvis du ønsker at vælge Det praktisk-musiske fagområde (2½ ECTS-point), skal du følge dette valgfag fysisk i enten Jelling eller Odense.

På den netbaserede læreruddannelse skal du som indgangsfag vælge enten dansk, 4.-10- klasse eller matematik.

Herudover skal du have yderligere to undervisningsfag.

Disse to fag skal du på den netbaserede læreruddannelse vælge på dit tredje og femte semester. Du kan hvert af disse semestre vælge engelsk. Derudover kan du vælge mellem enten kristendomskundskab/religion, historie eller samfundsfag – alt afhængig af hvilket humanistisk fag, der udbydes det enkelte semester. 

Få et overblik over undervisningfag

Dispensation fra adgangskravet til undervisningsfaget

Hvis du ikke opfylder de formelle adgangskrav til undervisningsfaget, har du mulighed for at søge om dispensation fra adgangskravet. Dispensationsansøgningen skal klargøre, om du har de nødvendige kvalifikationer til at følge undervisningen i undervisningsfaget, jf. Læreruddannelsens bekendtgørelses § 13. Husk at søge i god tid.

Find information om adgangskravene for undervisningsfag

Hvordan søger jeg om dispensation fra adgangskravet?

Mener du, at du har de nødvendige kvalifikationer, til at følge undervisningen i undervisningsfaget, skal du skrive en ansøgning, hvori du redegør for, hvilke kompetencer, du har erhvervet, og hvordan du mener de berettiger dig til at søge dispensation fra adgangskravene til undervisningsfaget.

Derudover skal du også til din ansøgning vedlægge relevant dokumentation, der kan synliggøre, at du har de beskrevne kompetencer.

Relevant dokumentation kan være:

  • Eksamensbeviser fra afsluttede uddannelser eller dokumentation for gennemførte beståede eksamener fra uafsluttede uddannelser.
  • Kursusbeviser med angivelse af fagligt indhold.
  • Erhvervserfaring, som skal dokumenteres, f.eks. ved ansættelseskontrakter, lønsedler, arbejdsgiverudtalelser eller lign.
  • Samfundsmæssigt engagement – dette kan være dokumentation for aktiv deltagelse i frivilligt socialt arbejde, frivilligt foreningsarbejde, bestyrelsesarbejde eller lign.
  • Egne produktioner på billeder eller lyd - OBS: Dette er obligatorisk til undervisningsfagene: Håndværk og Design, Billedkunst og Musik.

Ansøgning 2023 Bekendtgørelsen (for årgang E22 og fremadrettet)

Når vi har modtaget din ansøgning om dispensation fra adgangskravet til undervisningsfaget, sender vi din ansøgning til faglig vurdering. Hvis din ansøgning imødekommes, kan du starte på undervisningsfaget, næste gang det oprettes, under forudsætning af, at der er plads på holdet. Hvis din ansøgning ikke imødekommes, vil du modtage en begrundet afgørelse. I afgørelsen vil du kunne læse, hvordan du kan kvalificere dig til at opfylde adgangskravene til næste gang, du har mulighed for at søge undervisningsfaget.

Se uddannelsens studieordning, semesterbeskrivelser og øvrige dokumenter.

Studiedokumenter på ucl.dk

Semesteroversigt

Praktik Undervisning

Dansk, 4.-10. klasse/matematik (15 ECTS)

Pædagogik og almen didaktik 1 (5 ECTS)

Livsoplysning 1 (5 ECTS)

Praktik (5 ECTS)

Dansk, 4.-10. klasse/matematik (10 ECTS)

Pædagogik og almen didaktik 2 (5 ECTS)

Pædagogisk psykologi 1 (10 ECTS)

Praktik (5 ECTS)

Dansk, 4.-10. klasse/matematik (10 ECTS)

2. undervisningsfag 1 (5 ECTS)

Pædagogisk psykologi 2 (10 ECTS)

Praktik (5 ECTS)

Dansk, 4.-10. klasse/matematik (15 ECTS)

2. undervisningsfag 2 (10 ECTS)

Praktik (5 ECTS)

2. undervisningsfag 4 (10 ECTS)

3. undervisningsfag 2 (10 ECTS)

Praktik (10 ECTS)

Dansk som andetsprog (5 ECTS)

2. undervisningsfag 4 (10 ECTS)

3. undervisningsfag 2 (10 ECTS)

Livsoplysning 2 (10 ECTS)

3. undervisningsfag 3 (10 ECTS)

Pædagogik og almen didaktik 3 (10 ECTS)

Livsoplysning 3 (5 ECTS)

Praktik (10 ECTS)

3. undervisningsfag 4 (ECTS 10)

Pædagogik og almen didaktik 4 (5 ECTS)

Valgfag (5ECTS)

Professionsbachelor (10 ECTS)

Praktik

Din praktik følger nedenstående forløb: 

  • Første praktik ligger på første studieår (uge 46-48 samt uge 2-4) på faste praktikskoler.
  • Anden praktik ligger på andet studieår (uge 46-48 samt uge 2-4) på faste praktikskoler samt øvrige skoler.
  • Tredje praktik ligger på tredje studieår (uge 43-48) på faste praktikskoler.
  • Fjerde praktik ligger på fjerde studieår (uge 43-48) på faste praktikskoler.

Du er i praktik i 37 timer om ugen og har mødepligt.

Garanti for praktikplads

Alle er sikret en praktikplads.

Vi har et stort netværk af praktikskoler, så det betyder, at vi kan give dig rig lejlighed til at prøve kræfter med forskellige skoleformer og typer af elever gennem dit uddannelsesforløb.

Find selv en praktikplads

I tilfælde af at du er bosat uden for Fyn eller Jellings område, har du mulighed for selv at finde en praktikskole i nærheden af din bopæl. 

Du skal oplyse til praktikkoordinatoren på din uddannelse, hvis du selv ønsker at finde en praktikplads. Det er vigtigt, at du holder kontakt, hvis der opstår udfordringer med at finde din egen praktikplads, uanset årsag.

Hvis det ikke lykkes for dig at finde din egen praktikplads, vil du blive tildelt en praktikskole inden for UCL´s geografiske område, fordi vi er forpligtede til at sikre, at du kommer i praktik. Dermed vil du blive omfattet af de generelle regler, der er beskrevet under "Ikke gennemført praktik". 

Gennem hele praktikperioden er du tilknyttet en vejleder på praktikstedet.

Hvis du starter i praktik, men praktikken bliver afbrudt eller ikke kan godkendes som gennemført, risikerer du at modtage et varslingsbrev om udmeldelse, fordi du kun har ret til én praktikplads pr. praktikforløb, jfr. Eksamensbekendtgørelsens § 5.

Eksamensbekendtgørelsen

Af varslingsbrevet vil fremgå en mulighed for at søge om dispensation til en ekstra praktik, hvis du kan dokumentere, at der foreligger usædvanlige forhold.

Dispensation

Det samme gælder, hvis du ikke starter i praktik, uanset om det skyldes, at du ikke har deltaget i fordelingsrunden, eller om det skyldes, at du ikke er mødt op på den tildelte praktikplads.

Hvis din praktik er godkendt og du derfor er blevet indstillet til praktikeksamen, kan der ikke dispenseres til ny praktik trods brugte eksamensforsøg.

Internationale muligheder

 

 

 



3 muligheder for at rejse ud

  • En praktikperiode i udlandet
  • Et udlandsophold i forbindelse med et valgfag
  • Et engelsksprogede forløb på UCL
Rejs ud under studiet

International vejledning

International koordinator

Marie Bonde Olesen

Lektor

24 94 68 56

Internationalt team

Kontakt Internationalt team, hvis du har behov for råd og vejledning om praktiske og administrative spørgsmål som f.eks. ansøgning og stipendier.

Du kontakter Internationalt team ved at oprette en sag via service.ucl.dk, hvor du vælger Studieservice => Mit Studieforløb => Udlandsophold. 

Hjælp og vejledning

Studievejledning

Træffetider

Hos Studievejledningen kan du få hjælp og vejledning under dit studie. 

Studievejlederen på læreruddannelsen træffes efter aftale.

Kontakt Laila via mail eller telefon.

Studievejledning på UCL

Specialpædagogisk støtte (SPS)

Tanja Drøscher Møller Hansen

SPS-ansvarlig

63 18 46 17

Træffetider

Åben SPS-vejledning på Stationsvej
Torsdage i tidsrummet 11.30-12.30 
SPS-kontoret

Du kan også booke et møde med Tanja via mail eller telefon. 

Info om SPS

Talentprogram

UCL's talentprogram er baseret på mulighederne for, at talentfulde studerende kan opnå anerkendelse for talent som et tillæg til deres eksamensbevis.

Talentprogram

Lærerstuderende med ordblindhed

Er du ny på læreruddannelsen, og mangler du hjælp til, hvordan du finder rundt i hverdagen som studerende og ordblind? Så har vi samlet en guide til dig, hvor 40 studerende kommer med tips og råd til dig med dysleksi. 

Find guide

Karrieremuligheder

Karrierevejledningen

Hos Karrierevejledningen har du mulighed for at få råd og vejledning til ansøgninger, CV og generelle karriereovervejelser. Dette tilbud gælder indtil et år efter, at du har afsluttet din uddannelse hos os. 

Karrierevejledningen tilbyder også løbende spændende og relevante events samt webinarer, som skal gøre dig klogere på dine kompetencer og styrke din faglige profil.

Karrierevejledningen

Dimittender

Dimiterer du snart eller er du færdig med dine studier på UCL, så kan spørgsmålene være mange som nyuddannet. Måske overvejer du at læse videre eller er i tvivl om, hvordan det fungerer med A-kasse og dagpenge? 

Derfor har vi samlet lidt nyttig viden til dig omkring, hvad du skal være opmærksom på som nyuddannet, og hvilke muligheder du har.

Dimittend

Kontakt

Hvis du har spørgsmål om: 

  • udvikling, planlægning, drift og kvalitetssikring af din uddannelse.
  • studieordninger, semesterbeskrivelser og studieplaner tilknyttet din uddannelse.   

Uddannelsenslederen samarbejder med underviserteamet og uddannelseschefen omkring ovenstående.

Kontakt din uddannelsesleder

Birgitte Bjerrum Hjerrild

Uddannelses- og forskningsleder, Læreruddannelsen i Jelling

51 33 01 19