Ergoterapeut
Genveje
Uddannelsens opbygning
Ergoterapeutuddannelsen består af 7 semestre, som hver strækker sig over 20 uger.
Praktik
Praktikforløb udgør ca. 20 procent af din uddannelse.
På uddannelsesstedet
Den øvrige del af din uddannelse foregår på Ergoterapeutuddannelsen i Odense.
Bliv klogere på uddannelsens pædagogiske praksis og undervisning.
Ergoterapifagene er kernen i uddannelsen og fylder lidt over halvdelen af uddannelsen. Her lærer du om teorierne bag ergoterapi.
Du lærer, hvordan borgere kan bruge forskellige aktiviteter i en ergoterapeutisk sammenhæng, så de ved mindst mulig hjælp kan opnå størst mulig livskvalitet.
Du lærer også om behandlingsprincipper, metoder og kommunikation.
Igennem uddannelsen arbejder du med øvelser, hvor du får lov til at afprøve, udføre og omsætte teori til praksisnære situationer.
Øvrige sundhedsvidenskabelige fag
- Sygdomslærefagene inden for det fysiske og mentale område – herunder kirurgi, neurologi, reumatologi, psykiatri og geriatri.
Naturvidenskabelige fag
- Anatomi
- Fysiologi
Humanistiske fag
- Pædagogik
- Etik
- Psykologi – herunder socialpsykologi, udviklingspsykologi, klinisk psykologi
Samfundsvidenskabelige fag
- Sociologi
- Socialpolitik
- Social- og arbejdsmedicin
- Lovgivning der relateres til den ergoterapeutiske professionsudøvelse
Se uddannelsens studieordning, semesterbeskrivelser og øvrige dokumenter.
Semesteroversigt
Tema
Aktivitet og deltagelse i hverdagslivet.
Semestrets opbygning
De første 18,5 uger er du på uddannelsen. Herefter er du i praktik i 1,5 uge.
Tema
Menneske, aktivitet og omgivelser.
Semestrets opbygning
De første 18,5 uger er du på uddannelsen. Herefter er du i praktik i 1,5 uge
Tema
Rehabilitering og habilitering samt sundhedsfremme og forebyggelse.
Tema
Ergoterapeutisk praksis og professionelle relationer.
Semestrets opbygning
De første 9 uger er du i praktik. Herefter er du 11 uger på uddannelsen.
Tema
Ergoterapeuten i en sundhedsfaglig helhedsforståelse.
Semestrets opbygning
De første 10 uger er du på uddannelsen. Herefter er der 10 ugers praktik.
Tema
Ledelse, organisation, dokumentation og kvalitetsudvikling.
Semestrets opbygning
De første 6 uger er du i praktik. Herefter er du 14 uger på uddannelsen.
Tema
Ergoterapeutisk udviklingsarbejde.
Semestret afsluttes med bachelorprojekt.
Praktik (Klinik)
Uddannelsen byder på 7 måneders praktik fordelt på 5 praktikperioder:
- Første år har du to praktikperioder på hver 1,5 uge.
- Andet år har du en praktikperiode på 9 uger.
- Tredje år har du to praktikperioder på 10 og 6 uger.
Praktikken svarer til fuld tid.
I praktikken arbejder du bl.a. med:
- Træning af borgere i daglige aktiviteter eller arbejdsrelaterede funktioner.
- At tilpasse individuelle eller gruppebaserede aktiviteter til børn, voksne og ældre.
- Hjælpemiddelformidling - herunder udvikling og implementering af teknologi.
- Arbejdsmiljø - både det fysiske og psykiske arbejdsmiljø.
Du kan i praktikken både komme til at arbejde med børn, unge, voksne og/eller ældre.
Hvorfor skal du i praktik?
I praktikken lærer du at omsætte din teoretiske viden til praktiske færdigheder i mødet med borgere og patienter.
Du lærer at involvere, kommunikere og samarbejde med borgere og patienter om deres helbredsproblemer.
Du lærer også at samarbejde tværfagligt med andre medarbejdere og faggrupper med henblik på at skabe de bedste løsninger for borgerne og patienterne.
Det er også via dit samarbejde med ergoterapeuter i praksis, du udvikler en professionel holdning og adfærd.
Vejledning i praktikken
I praktikken superviseres du af kliniske undervisere, som er ergoterapeuter, der er ansat på stedet og har til opgave at vejlede dig i forløbet.
Ergoterapeutuddannelsen i Odense har aftaler med praktiksteder på hele Fyn samt i Vejle og Fredericia.
I praktikken er du hovedsageligt tilknyttet:
- Hospitaler - en traditionel hospitalsafdeling eller en enhed med ergoterapeuter.
- Kommunale bo-, rehabiliterings-, aktivitets- og træningstilbud.
I den kommunale praktik vil en del af indsatsen foregå i borgerens hjem.
Hvis du starter i praktik, men praktikken bliver afbrudt eller ikke kan godkendes som gennemført, risikerer du at modtage et varslingsbrev om udmeldelse, fordi du kun har ret til én praktikplads pr. praktikforløb, jfr. Eksamensbekendtgørelsens § 5.
Af varslingsbrevet vil fremgå en mulighed for at søge om dispensation til en ekstra praktik, hvis du kan dokumentere, at der foreligger usædvanlige forhold. Læs mere om Dispensation.
Det samme gælder, hvis du ikke starter i praktik, uanset om det skyldes, at du ikke har deltaget i fordelingsrunden, eller om det skyldes, at du ikke er mødt op på den tildelte praktikplads.
Hvis din praktik er godkendt og du derfor er blevet indstillet til praktikeksamen, kan der ikke dispenseres til ny praktik trods brugte eksamensforsøg.
Internationale muligheder

Internationalisering under studiet
Her kan du læse om:
- Udlandspraktik
- Internationalisering under din uddannelse
International vejledning
International koordinator

Internationalt team
Kontakt Internationalt team, hvis du har behov for råd og vejledning om praktiske og administrative spørgsmål som f.eks. ansøgning og stipendier.
Du kontakter Internationalt team ved at oprette en sag via service.ucl.dk, hvor du vælger Studieservice => Mit Studieforløb => Udlandsophold.
Hjælp og vejledning
Studievejledning

Træffetider
Studievejlederen på ergoterapeutuddannelsen træffes efter aftale.
Straks-vejledning på Niels Bohrs Allé
Mandag- fredag fra 12.00 - 13.00
Lokale ES109.
Specialpædagogisk støtte (SPS)

Træffetider
Åben SPS-vejledning på Niels Bohrs Allé
Tirsdag og onsdag kl. 10.30-12.30
Lokale ES.107
Du kan også booke et møde med Susanne
Telefon
Personligt
Studentervejledere
Ergoterapeutuddannelsens studentervejledere kender uddannelsen indefra, og kan derfor svare på spørgsmål om studiet og livet som studerende ved UCL - stort som småt.
StudentervejledereHjælp til gruppearbejde
Hvis I oplever samarbejdsproblemer i jeres gruppearbejde, har vi et korps, som tilbyder gruppebaseret vejledning.
Korpset kommer med konkrete teknikker og tilgange, som skal hjælpe jer til et frugtbart og inspirerende gruppearbejde.
Tag fat i jeres underviser for at kontakte os.
Generel information
Kun autoriserede ergoterapeuter har ifølge Autorisationsloven ret til at udøve ergoterapi.
Lov om autorisation af sundhedspersoner og sundhedsfaglig virksomhed
Sådan får du en autorisation
Du søger om autorisation via Sundhedsstyrelsen i god tid inden uddannelsens afslutning (senest 14 dage inden uddannelsens afslutning).
For at få en autorisation skal du:
- Bestå uddannelsen som Ergoterapeut
- Udfylde og sende et online ansøgningsskema
- Betale et gebyr
Vejledning til ansøgning om autorisation findes på Sundhedsstyrelsens hjemmeside.
Børneattest
Folketinget har med lov vedtaget indhentelse af børneattest. Folketinget har dermed indført en generel pligt for alle offentlige forvaltningsmyndigheder til at indhente den såkaldte børneattest inden ansættelse af medarbejdere, der som led i udførelsen af deres opgave skal have direkte kontakt med børn under 15 år.
Indhentelse af børneattest gælder, hvis du skal i praktik på visse skoler, frivillige foreninger, i den kommunale sundhedstjeneste, på børneafdelinger og på børne- og ungdomspsykiatriske afdelinger mm.
Attesten skal indhentes, inden du som studerende som led i din opgave skal have direkte kontakt med børn under 15 år. Nogle ansættelsessteder kræver attesten også for praktikperioder på 1 uges varighed.
Du skal skriftligt give tilladelse til, at en navngiven institution kan indhente børneattest i Det Centrale Kriminalregister. Du kan ikke selv indhente attesten men kan ved en skriftlig henvendelse til Rigspolitichefen få meddelelser om, hvilke oplysninger der er videregivet.
Det tager 3-4 uger at indhente attesten.
Straffeattest
Kommunerne kan kræve straffeattest for praktikforløb.
Følgende procedure er gældende:
- At du bliver mundtligt/skriftligt orienteret om, at vi kræver § 11 attest - f.eks. via Kommunens Praktikstedsbeskrivelse, hvor kravet om § 11 straffeattest indskrives, så det er synligt for alle, der orienterer sig om praktikmuligheder i de lange semestre (6+9 +12).
- Hvis du måtte have anmærkning i din straffeattest vil du blive indkaldt til samtale.
Det tager 3-4 uger at indhente straffeattesten.
Forsikring af dig under uddannelsen
Det er dit eget ansvar at holde dig forsikret under uddannelsen til ergoterapeut. Det gælder både ansvarsforsikring, erhvervsforsikring og eventuel ulykkesforsikring. Dette gælder alle aktiviteter i forbindelse med uddannelsen, også eventuelle studierejser og ophold i udlandet.
Ergoterapeutforeningen har som forening tegnet en kollektiv erhvervsansvarsforsikring for studerende, der er medlemmer af Ergoterapeutforeningen.
Forsikringen dækker både person- og tingskade i forbindelse med uddannelsen, hvis den studerende ikke er dækket af anden privat- eller erhvervsansvarsforsikring.
Medlemsskab kan tegnes på Ergoterapeutforeningens hjemmeside.
Arbejdsskadeforsikring
Ifølge Socialministeriets bekendtgørelse er uddannelsessøgende på en offentlig eller privat arbejdsplads, der deltager i en efter uddannelsesplanen godkendt praktik, forsikret efter lov om arbejdsskadeforsikring. Forsikringen omfatter følger af arbejdsskader, der skyldes praktikken eller de forhold, hvorunder den foregår. Den dækker dog ikke tabt arbejdsfortjeneste, svie og smerte.
Forsikringspligten for de omhandlende praktikanter påhviler den offentlige eller private arbejdsgiver, hvor den kliniske undervisning finder sted.
Bekendtgørelse om arbejdsskadesikring af uddannelsessøgende.
Under studiet skal du tilegne og vedligeholde kompetencer, der gør dig i stand til at håndtere data jf. persondataforordningen/GDPR.
Du vil løbende gennem uddannelsen blive påmindet regler og retningslinjer, der omhandler håndtering af persondata relateret til konkrete opgaver, hvor du håndterer persondata.
På 1. og 5. semester skal du tage GDPR kurset og læse ”Retningslinjer for behandling af persondata for studerende på sundhedsuddannelserne”, som du sammen med GDPR kurset, kan finde via Serviceportalen.
Forebyggelse vedr. spredning af MRSA
Forekomsten af MRSA-infektioner er steget over de senere år i Danmark. Tidligere blev MRSA især fundet hos indlagte patienter, der var smittet i udlandet. Som noget nyt spreder bakterien sig uden for sygehusene, fx på plejehjem.
Hvis du som studerende er i risiko for at bære MRSA, skal du podes, inden du påbegynder den kliniske periode på et sygehus. Det er dit eget ansvar at sikre dette. Det er ikke muligt at deltage i den kliniske undervisning, hvis podning er positiv.
Procedure for Screening på Sundhedsuddannelserne, Odense
I løbet af den første uge på uddannelsen informeres du om, hvordan du skal forholde dig i forbindelse med MRSA Screeningen. Efterfølgende SKAL du tjekke din UCL mail og besvare spørgeskemaet om MRSA.
Hvis du kan svare ja til ét eller flere af spørgsmålene, skal du podes for MRSA ved egen læge. Når du har fået resultatet af denne podning, skal du via serviceucl.dk oplyse om, hvorvidt resultat af podning er negativt eller positivt.
Bekræftelsen arkiveres som dokumentation for, at MRSA Screeningen er foretaget.
Under hele uddannelsen får du kendskab til forhold omkring patienter/klienter og virksomheder, som i henhold til borgerlig straffelov ikke må videregives til andre. Du skal derfor ved uddannelsens start elektronisk underskrive et tavshedsløfte, som er gældende under såvel den teoretiske som den praktiske del af uddannelsen.
Brud på tavshedsløftet kan medføre bortvisning fra uddannelsen.
Endvidere henvises til Sundhedsstyrelsens “Vejledning om sundhedspersoners tavshedspligt - dialog og samarbejde med patienters pårørende”.
Dokumentation om dette skal være underskrevet før 1. kliniske undervisning.
Der er en række praktiske og formelle forhold, som du skal være opmærksom på og få styr på i forbindelse med din uddannelse.
Nogle forhold er allerede aktuelle ved starten af uddannelsen mens andre først er relevante i forbindelse med din praktik eller ved endt uddannelse.
Aktiviteter og udvalg
Hvis du ønsker ekstra udfordringer på studiet, tilbyder ergoterapeutuddannelsen dig forskellige muligheder for aktiviteter i form af mentorrolle, tutor og deltagelse i forskellige råd og udvalg.
Hvis du ønsker ekstra udfordringer under din studietid, tilbyder ergoterapeautuddannelsen dig muligheden for ekstra aktiviteter.
Der udpeges studenterrepræsentanter til uddannelsesudvalg for ergoterapeutuddannelsen på UCL. Uddannelsesudvalget har til opgave at rådgive bestyrelsen, rektor og ledelsen om ergoterapeutuddannelsens kvalitet og relevans for samfundet samt om den regionale uddannelsesdækning. Uddannelsesudvalget skal inddrages ved udvikling af nye og eksisterende uddannelser samt ved udvikling af nye undervisnings- og prøveformer.
Ønsker du at høre mere om denne mulighed, kan du kontakte uddannelsesleder Anne Marie Brandrup Torsting på mail ambt@ucl.dk
Uddannelsesrådet for ergoterapeutudannelsen består af ergoterapeutstuderende med repræsentanter fra hold på tværs af uddannelsen. Formålet med rådet er at planlægge og arrangere såvel faglige som sociale arrangementer for alle ergoterapeutstuderende, samt at være i dialog om uddannelsens kvalitet, herunder drøftelser om årets resultater for målepunkter vedrørende den studenteroplevede kvalitet.
Ønsker du at høre mere om denne mulighed, kan du kontakte dem på mail uddannelsesraad-erg@edu.ucl.dk
Som mentor på ergoterapeutuddannelsen er du ansvarlig for, at nye studerende på et hold pga. orlov, barsel eller overflytning, bliver budt velkommen, får introduktion til campus og UCL samt inddrages i sociale aktiviteter på holdet.
Forventninger
Det forventes, at du er:
- udadvendt
- har lyst til at møde mennesker
- har lyst til at lære fra dig (Itslearning, TimeEdit)
- er åben for at byde nye studerende ind på holdet
Du vil inden studiestart blive introduceret til rollen og forventninger til denne på et kursus og samtidig møde de andre mentorer på uddannelsen. Der er altid mindst to mentorer på hvert hold, så der er rig mulighed for sparring. Endvidere er du i tæt samarbejde med de mentoransvarlige undervisere på uddannelsen ift. udfordring, sparring og tilbagemelding.
Mentorrollen
- Du forpligter dig til rollen for et semester
- Du kan blive mentor på 2. - 7. semester
- Du vil blive lønnet for din mentorrolle
Kontakt
Ønsker du at høre mere om denne mulighed, kan du kontakte din semesteransvarlige på dit semester, der kan henvise til de mentoransvarlige undervisere.
Gennem et semster arbejder undervisningsgruppen med mange opgaver på både personalemøder, teammøder og udviklingsopgaver. Disse opgaver opdeles i mindre dele, hvor du får mulighed for at blive ansat til at løse denne delopgave. Det kræver, at du er imødekommende for nye opgaver, har lyst til at samarbejde med undervisere og samtidig kan løse en fast opgave inden for faste rammer og deadline.
Eksempler på opgaver
Opgaverne, som du ansættes til at løse, kunne f.eks være:
- Rette anvendte referencer i litteraturlister til kompendie og obligatorisk litteraturlister
- Deltage i udarbejdelse af evalueringer af gruppedannelse på uddannelsen
- Hjælpe som eksamensvagt til eksaminer
Du kobles til en specifik opgave med en deadline.
Kontakt
Ønsker du nærmere information om, hvilke opgaver der ønskes løst, kan du kontakte uddannelsesleder Anne Marie Brandrup Torsting på mail ambt@ucl.dk
Særlige forløb
Sundhedsuddannelserne tilbyder forskellige særlige forløb til dig som studerende.
Her kan du få et overblik over, hvilke forløb, som din uddannelsen omfatter, og hvornår du skal tage stilling til dem.
UCL's talentprogram er baseret på mulighederne for, at talentfulde studerende kan opnå anerkendelse for talent som et tillæg til deres eksamensbevis.
På alle sundhedsuddannelser er der 10 tværprofessionelle ECTS. Det er forskelligt, hvordan de udmøntes på uddannelserne. Der arbejdes med tværprofessionalitet både i monofagligt regi og i forløb på tværs af uddannelser. Få et overblik over, hvilke tværprofessionelle forløb din uddannelse omfatter.
På 7. semester kan du vælge mellem monofaglige og tværprofessionelle teoretiske valgfag.
Kliniske valgfag
På 7. semester har du også mulighed for at selv at tilrettelægge et eller flere kliniske valgfag. Valgfagene kan både være monofaglige eller tværprofessionelle. Monofaglige valgfag har en varighed af 3 uger og tværprofessionelle valgfag har en varighed på enten 3 eller 6 uger.
Ansøgning om kliniske valgfag skal godkendes af semesteransvarlig for 7. semester Anne Marie Brandrup Torsting via mail ambt@ucl.dk
Det tager tid at udforme en ansøgning om klinisk valgfag, så start i god tid.
Kriterier for intern prøve på valgfrie elementer
Ansøgningsskema for monofagligt valgfag
Ansøgningsskema for tværprofessionelt valgfag
Du bliver orienteret om muligheden for kliniske valgfag og ansøgning om kliniske valgfag på både 5. og 6. semester.
Kontakt
Hvis du har spørgsmål om:
- udvikling, planlægning, drift og kvalitetssikring af din uddannelse.
- studieordninger, semesterbeskrivelser og studieplaner tilknyttet din uddannelse.
Uddannelsenslederen samarbejder med underviserteamet og uddannelseschefen omkring ovenstående.
Kontakt din uddannelsesleder

Medarbejdere
Hvis du har behov for at tage kontakt til en specifik medarbejder på Ergoterapeutuddannelsen, har vi lavet et samlet overblik over alle medarbejdere og deres kontaktoplysninger.
Find medarbejder
Karrieremuligheder
Karrierevejledningen
Hos Karrierevejledningen har du mulighed for at få råd og vejledning til ansøgninger, CV og generelle karriereovervejelser. Dette tilbud gælder indtil et år efter, at du har afsluttet din uddannelse hos os.
Karrierevejledningen tilbyder også løbende spændende og relevante events samt webinarer, som skal gøre dig klogere på dine kompetencer og styrke din faglige profil.
KarrierevejledningenDimittender
Dimiterer du snart eller er du færdig med dine studier på UCL, så kan spørgsmålene være mange som nyuddannet. Måske overvejer du at læse videre eller er i tvivl om, hvordan det fungerer med A-kasse og dagpenge?
Derfor har vi samlet lidt nyttig viden til dig omkring, hvad du skal være opmærksom på som nyuddannet, og hvilke muligheder du har.
Dimittend