Det er vigtigt at tage gode noter – både i undervisningen, under lektielæsningen og når du læser op til eksamen. Her på siden kan du læse, hvordan du forbedrer din notatteknik.
Det er vigtigt at tage gode noter – både i undervisningen, under lektielæsningen og når du læser op til eksamen eller i forbindelse med en større opgave.
Der er mindst 3 gode grunde:
Når du tager notater, hjælper du din læring på vej. Du bearbejder, formulerer med egne ord og skaber overblik over, det du har forstået – du lærer med andre ord.
At tage notater handler om at markere det centrale i teksten – også selvom du i skrivende stund er i tvivl om, hvad det centrale er. Forståelsen og overblikket kommer ofte i takt med, at du arbejder med stoffet.
Formålet har betydning for, hvordan du bedst tager notater. Så det er vigtigt først at afklare, hvorfor du tager notater.
Fx:
Find din egen stil og brug overstregninger, noter i margenen eller mindmaps enten på papir eller pc.
Noter centrale begreber, pointer, sammenhænge i stikord – og husk kvalitet frem for kvantitet!
Find dit eget notatsprog med forkortelser, figurer, farver, pile -> og tegn + = mm
Sæt spørgsmålstegn ud for ord/begreber/passager, du ikke forstår.
Sæt fx en streg under nøgleord, vigtige begreber eller ud for vigtige passager.
Lyt til denne podcast og download pdf med 16 hacks til at lave notater og til at huske det, du læser.
Mange studerende oplever, at det kan være svært at nå at tage gode notater i timen. Det kan tage tid at blive god til at tage notater.
Når du tager notater i timen handler det om at lytte, forstå, formulere, notere….lytte, forstå, formulere, notere, etc.
Jo mere du ved om stoffet – jo nemmere at udvælge centrale pointer til notat
Tag billeder af tavlen (undervisningen og studiegruppemødet)
Prøv sik-sak teknikken:
Når timen er slut kan du evt. supplere med nye erkendelser, spørgsmål, egne kommentarer mm (C)
Se denne video og læs mere om metoden nedenfor:
Der er mange forskellige måder at tage noter på. Der er ikke én bestemt metode, som passer på alle, men Cornell-metoden har vist sig særdeles effektiv.
Cornell-systemet er både et notetagnings- og et læringssystem. Der er seks trin i det.
Begynd med at vurdere på hvilken måde, du får brug for den information, du skal tage noter til. Er informationen central for faget eller din opgave, så bør du gennemgå alle processens trin. Er informationen mere til overblik, så er det måske nok at resumere indholdet i teksten. På den måde undgår du at spilde tid på noget irrelevant.
Forbered dit notatark (Se skabelon nedenfor) ved at lave en tabel med to kolonner. Den venstre kolonne skal fylde ca. en tredjedel, mens de resterende 2/3 er til at notere på. Brug kun den ene side af hvert ark, hvis du skriver i hånden på papir.
Opsummér og parafrasér (gentag med dine egne ord) de fakta og idéer, der præsenteres. Notér definitioner som de bliver sagt eller skrevet.
Angiv emneskift med overskrifter eller ved at lave plads mellem de forskellige emner.
Nummerer, indryk eller lav punktopstilling med hovedpunkterne i hvert emne
Gå efter sms-sætninger (korte), forkortelser og symboler. Det vil øge din hastighed, når du tager noter.
Skriv læsbart så dine noter giver mening på et senere tidspunkt.
Formuler testspørgsmål baseret på den information, der er gemt i noterne og skriv dem i huskefeltet til venstre. Spørgsmålene skal fokusere på specifikke definitioner og „store idéer“. Disse spørgsmål er grundlaget for den læring, der finder sted i de næste trin.
At recitere betyder, at man forklarer informationen i noterne højt for dig selv. Gør det med dine egne ord. Informationen skal huskes ved hjælp af testspørgsmålene i huskefeltet. Spørgsmålene fungerer som fingerpeg. At recitere får stoffet til at hænge fast – så spring ikke over her!
Fremgangsmåde:
Dæk noterne i det store notatfelt. På computeren kan du gøre teksten hvid, mens du på papir bare kan dække kolonnen med et andet ark.
Brug fingerpegene i huskefeltet til at stimulere din hukommelse og fremsig den relevante information.
Tjek dine svar. Dette giver dig umiddelbar feedback på, hvor godt du har lært eller er i stand til at genkalde dig informationen. Hvis du har svært ved at genkalde informationen eller hvis dine svar er ukorrekte, så øv dig og fremsig igen.
Refleksion betyder at tænke over den viden, du er ved at lære.
En måde at reflektere på er ved at lede efter forbindelser mellem stoffet og dine egne oplevelser og iagttagelser.
En anden måde at reflektere på er ved at stille spørgsmål som: Hvordan passer hovedidéerne ind i et „større billede“? Hvordan passer disse idéer med det, jeg allerede har lært? Hvad er jeg enig i? Hvad er jeg uenig i? Hvilke idéer er tydelige? Hvilke er forvirrende? Hvilke nye spørgsmål har jeg?
Skriv et resumé af hovedidéerne med dine egne ord. Dette er den bedste test af, hvor godt du forstår informationen.
Brug det nederste felt på hvert noteark til at skrive dit resume eller skriv et resume af alle noterne på den sidste side af dine noter.
En god tommelfingerregel er at repetere om aftenen eller flere gange i løbet af ugen ved at recitere, ikke genlæse.
Hyppige, korte repetitioner hjælper langt mere til at få en fuldstændig forståelse af materialet end at presse det hele ind aftenen (eller natten) før en prøve.
Oversat og bearbejdet 2016 af Anders Johansen fra: https://shp.utmb.edu/asa/Forms/cornell%20note%20taking%20system.pdf