Her på siden kan du finde gode råd til, hvordan du optimerer din læsning og får et større udbytte af det, du læser.
Læsning handler om meget mere end at læse en tekst fra s. 1-60. Læsning er et værktøj til at arbejde sig ind i et fagligt område.
Undervejs kan du opleve at blive både klogere, forundret og forvirret! Derfor er overblik, valg af læsemåde og bearbejdning vigtige værktøjer.
Spørg dig selv:
Skemaet er en gengivelse af oversigten i Peter Stray Jørgensens hæfte: Studielæsning på videregående uddannelser. Læsestrategier og læseteknikker.
Overvej hvordan du vil bearbejde/tilegne dig/repetere teksten.
Vil du tage notater, quizze dig selv, skrive referater, tegne modeller og /eller diskutere stoffet med andre?
Læs efter princippet 45/15, dvs. 45 minutters læsning/bearbejdning, 15 minutters pause. Ofte får du mindre udbytte, jo længere du presser dig selv til at læse.
Brug dine pauser konstruktivt, så din hjerne får en reel pause. Hent kaffe, gå på toilettet, lyt til afspændingsmusik eller gå en kort tur i naturen.
Øvelse gør mester. Læsehastighed kan optrænes. Du kan læse en tekst hurtigere efterhånden som du er inde i tekstens/bogens tankegang og opbygning.
Er du lige startet på dit studie kan det virke overvældende med de mange siders tekst og nye svære ord.
Du er ved at åbne en ny spændende verden af faglige begreber, viden og metoder. Husk, du ikke skal forstå det hele på én gang.
Læser du meget langsomt kan det skyldes ordblindhed.