Læsning

Her på siden kan du finde gode råd til, hvordan du optimerer din læsning og får et større udbytte af det, du læser.

Læseprocessens 3 dele

  1. Overblik
  2. Valg af læsemåde
  3. Bearbejdning (se nedenfor

Læsning handler om meget mere end at læse en tekst fra s. 1-60. Læsning er et værktøj til at arbejde sig ind i et fagligt område.

Undervejs kan du opleve at blive både klogere, forundret og forvirret! Derfor er overblik, valg af læsemåde og bearbejdning vigtige værktøjer.

Eksempel: Du har 60 sider tekst for. Hvad gør du?

1: Overblik

Spørg dig selv:

  • Hvad ved jeg allerede om emnet? (= din forforståelse – kobl den ny viden til det du allerede ved)
  • Hvordan hænger teksten sammen med dit modul/semester/mål for læringsudbytte?
  • Hvilken genre er teksten? Lærebog? Teoretisk artikel? Debatindlæg? Forskningsrapport?
  • Hvem er afsender af teksten? Hvad er afsenders hensigt med teksten?

2: Vælg relevant læsemåde:

imagen37vf.png

Skemaet er en gengivelse af oversigten i Peter Stray Jørgensens hæfte: Studielæsning på videregående uddannelser. Læsestrategier og læseteknikker.

3: Bearbejdning af teksten

Overvej hvordan du vil bearbejde/tilegne dig/repetere teksten.

Vil du tage notater, quizze dig selv, skrive referater, tegne modeller og /eller diskutere stoffet med andre?

Læs efter princippet 45/15, dvs. 45 minutters læsning/bearbejdning, 15 minutters pause. Ofte får du mindre udbytte, jo længere du presser dig selv til at læse.

Brug dine pauser konstruktivt, så din hjerne får en reel pause. Hent kaffe, gå på toilettet, lyt til afspændingsmusik eller gå en kort tur i naturen.

Øvelse gør mester. Læsehastighed kan optrænes. Du kan læse en tekst hurtigere efterhånden som du er inde i tekstens/bogens tankegang og opbygning.

 

Fandt du den information du søgte?