Klagemuligheder

Få et overblik over dine forskellige klagemuligheder og de angivne procedurer, så du sikrer korrekt og rettidig behandling af din klage. 

Opret en sag i Serviceportalen

På denne side finder du information om, hvordan du som studerende kan klage over forskellige forhold i forbindelse med din uddannelse. Vi har opdelt klagemulighederne i forskellige kategorier, så du nemt kan finde den relevante information. Det er vigtigt, at du følger de angivne procedurer nøje for at sikre en korrekt og rettidig behandling af din klage.

Uanset hvad du ønsker at klage over, skal du indsende din klage ved at oprette en sag i Serviceportalen under ’Klager’.  UCL’s jurister behandler din klage, eller videresende den til den rette afdeling.

Som studerende har du mulighed for at klage over forhold ved prøver eller eksamener. Du kan klage over bedømmelsen, prøveforløbet og/eller eksamensgrundlaget. Du skal indsende din klage senest 2 uger efter, at du har fået offentliggjort din karakter.

For nærmere information om, hvad du kan klage over, og hvordan din klagesag behandles m.v. i klagevejledningen. 

Find klagevejledning

Eksamensklage har opsættende virkning. Det betyder, hvis du er blevet varslet udmeldt på grund af brugte eksamensforsøg, og du klager over dit sidste eksamensforsøg, forbliver du indskrevet imens klagesagen behandles. Derfor skal du følge din uddannelse under klagesagens behandling.

Hvis du under en eksamen oplever adfærd hos en censor, som du gerne vil klage over, har du mulighed for at sende en klage over pågældende censor. Hvis du både ønsker at klage over censor og eksamen, skal du tydeligt skrive, at du klager både over censor og eksamen.

Sådan behandler UCL klager, som kun er over censorer:

  • Din klage sendes til ledelsen på din uddannelse, som skal vurdere, om uddannelsen kan støtte op om din klage.
  • Din klage og eventuelle bemærkninger fra uddannelsen sendes til censorledelsen. Censorledelsen vil få oplyst dine kontaktoplysninger, så de kan kontakte dig, hvis de har yderligere spørgsmål.
  • Du får en tilbagemeldingår din klage er færdigbehandlet. Du kan ikke få at vide hvad udfaldet har været, og om klagen har haft ansættelsesretlige konsekvenser, fordi der er tavshedspligt i personalesager.

Hvis du indsender en klage over en medarbejder i UCL, vil din klage blive videresendt til den leder, som har personaleansvar for pågældende medarbejder. Uddannelseschefen/ uddannelseslederen vil vurdere, hvordan klagesagen skal behandles. Du vil få en information om, når klagesagen er færdigbehandlet. Du kan ikke få at vide hvad udfaldet har været, og om klagen har haft ansættelsesretlige konsekvenser, fordi der er tavshedspligt i personalesager.

Hvis der er forhold på dit praktiksted, som du ønsker at klage over, anbefales det, at du først kontakter praktikkoordinatoren på din uddannelse. Praktikkoordinatoren vil efterfølgende gå i dialog med praktikstedet herom.

Hvis du ikke ønsker at kontakte praktikkoordinatoren på din uddannelse, eller der ikke er blevet rettet op på de forhold, som der har været dialog om, har du mulighed for at sende en skriftlig klage over praktikstedet i Serviceportalen. Din klage vil blive videresendt til ledelsen på din uddannelse.

Uddannelsesledelsen vil vurdere, om du skal indkaldes til en samtale om klagen, eller om de vil kontakte praktikstedet. Du vil blive orienteret om hvordan klagen behandles f.eks. om uddannelsesledelsen har været i kontakt med praktikstedet. Hvis du har klaget over bestemte personer på praktikstedet, vil du ikke blive informeret om udfaldet, da der er tavshedspligt i personalesager.

UCL har ret til at tilrettelægge uddannelser inden for de rammer, som er fastsat i gældende lovgivning. Der er en frihed i planlægningen af undervisningen og eksamener, fastsættelse om der tilbydes feedback, indføring af mødepligt mv.

Hvis der på din uddannelse f.eks. bliver lavet ændringer i studieordningen, er det derfor ikke noget som du kan klage over.

Hvis du har modtaget en afgørelse om merit, kan du klage over den merit, du har søgt om, men ikke fået eller den merit som har fået, men ikke ønsker.

Ved meritafgørelser er der en klagefrist på 4 uger. Det betyder, at UCL skal have modtaget din klage senest 4 uger efter, at du har modtaget afgørelsen. Meritklager bliver behandlet af Kvalifikationsnævnet.

Sådan bliver meritklager behandlet:

  • UCL udarbejder en udtalelse til din klage.
  • UCLs udtalelse bliver sendt til dig. Du bliver bedt om at vurdere, om du fortsat ønsker, at din klage bliver sendt til Kvalifikationsnævnet.
  • Hvis du fortsat ønsker, at din klage bliver sendt til Kvalifikationsnævnet, bliver alle sagens akter samlet og sendt via Digital Post. Du vil modtage en kopi af de dokumenter, som er blevet sendt.
  • Kvalifikationsnævnet sender afgørelsen til UCL, som videresender afgørelsen til dig.

Hvis du sammen med din klage har indsendt ny dokumentation, vil sagen først blive sendt til meritnævnet på UCL, så der kan blive lavet en ny meritvurdering. Du vil modtage en ny afgørelse med en ny klagefrist.

Hvis du har modtaget en afgørelse fra UCL og vurderer, at UCL har lavet retlige fejl i forbindelse med sagsbehandlingen, har du mulighed for at klage over retlige fejl.

Retlige forhold drejer sig om, hvorvidt en afgørelse er truffet i overensstemmelse med gældende ret, f.eks.  om UCL har fortolket lovgivningen korrekt, om du er blevet partshørt, om der har været inhabilitet i sagen, eller om UCL har lagt vægt på et ulovligt forhold.

Sådan bliver retlige klager behandlet:

  • En retlig klage skal være modtaget senest 2 uger efter du har modtaget afgørelsen fra UCL.
  • UCL skal udarbejde en udtalelse til klagesagen. I forbindelse med udarbejdelse af udtalelsen gennemgår UCL hele sagen og vurderer, om afgørelsen er truffet i henhold til gældende ret.
  • Hvis UCL fastholder afgørelsen, får du UCLs udtalelse tilsendt. Du får en frist på 1 uge til at indsende dine bemærkninger til udtalelsen.
  • Når vi har modtaget dine bemærkninger, vil alle sagens akter bliver sendt til Uddannelses- og Forskningsstyrelsen.

Retlige klager har ikke opsættende virkning. Det betyder, hvis du er blevet udmeldt fra uddannelsen, forbliver du udmeldt, mens du venter på svar. Sagsbehandlingstiden hos styrelsen er typisk på 6-9 måneder.

Hvis du vil klage over fysiske forhold på UCL f.eks. hvis der er for varmt/ for koldt i undervisningslokalet, har du mulighed for at oprette en sag i Service.ucl.dk til Facility Service. Du vil høre direkte fra dem vedrørende din henvendelse.  

Fandt du den information du søgte?