Ansøgningsproces

Bliv klogere på, hvordan du søger om SPS.

Sådan søger du om SPS

Det er din SPS-ansvarlige, som ansøger om støtte på dine vegne. Du skal derfor kontakte din SPS-ansvarlige, hvis du har behov for speciapædagogisk støtte. 

1. Samtale med din SPS-ansvarlige

Du skal have en samtale med din SPS-ansvarlige, hvor I taler om, hvad dine behov er, og hvad der er af støttemuligheder for, at du kan gennemføre uddannelsen på lige vilkår med de andre studerende.

Denne samtale kan finde sted, allerede inden du starter på studiet, eller når du er startet på uddannelsen.

2. Din SPS-ansvarlige laver ansøgningen

Din SPS-ansvarlige opretter en ansøgning på dine vegne og sender den til STUK. Styrelsen træffer afgørelse i sagen, og du får svar på ansøgningen i din e-Boks. 

3. Dokumentation for din funktionsnedsættelse

Forudsætningen for at modtage støtte er, at du kan dokumentere din funktionsnedsættelse. Dokumentationen kan være for eksempel lægelig dokumentation fra sygehus, læge, talepædagog eller andet. 

Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) har behov for dokumentationen til at behandle din ansøgning. 

4. Samtykkeerklæring

Der sendes en samtykkeerklæring til din e-boks, som du har 30 dage til at bekræfte digitalt. Først når samtykkeerklæringen er godkendt, sendes ansøgningen videre til STUK til behandling. Hvis ikke samtykket godkendes inden for 30 dage fra samtykket blev sendt via Digital Post, slettes ansøgningskladden automatisk. 

5. Hvis du får godkendelse

Får du godkendt din ansøgning, gives der en bevilling. Din SPS-ansvarlige får bestilt din tildelte støtte jf. bevillingen. 

6. Hvis du får afslag

Får du afslag på din ansøgning, kan du klage over afgørelsen. Klagefristen er fire uger efer, at du har modtaget afgørelsen. Reglerne for dette fremgår på spsu.dk. 

Hvis du vil klage over afslag på en ansøgning 

Tilbage til forsiden for SPS-vejledningen

Fandt du den information du søgte?