Mentorordning og studieteams

Mentorordning

På Radiografuddannelsen afvikler vi mentorsamtaler, der fokuserer på forholdet mellem dig som studerende, fag og didaktik, så din trivsel og læring understøttes tæt på undervisningen.

Du introduceres til mentorordningen i begyndelsen af semestret, og der afvikles samtaler løbende på de første 3 semestre, fordelt på individuelle samt gruppesamtaler. Mentorerne består af 3 udvalgte erfarne undervisere fra uddannelsen, som er tilgængelige for dig og kan kontaktes når som helst et behov for en samtale dukker op. 

Mentorvejledningen varetager dine interesse fra start- og videre gennem studiet - særligt i overgangene til uddannelsen og mellem teori og praksis. 

Studerendes behov

Mentorvejledning er handlingsorienteret og tager udgangspunkt i den studerendes behov ved at styrke de studerendes handle- og studiekompetencer i form af:

  • Åbenhed
  • Samarbejde
  • Tillid

Mentorsamtalen skal:

  • skabe en kontaktflade mellem dig og dine undervisere
  • være i øjenhøjde med dig, så du føler tilknytning til dit studie
  • øge din lyst til at være til stede og bidragende i dit studie
  • understøtte din faglighed og identitet
  • understøtte dine sociale – og relationskompetencer
  • henvise til studievejleder i tilfælde af, at du har særlige behov

Mange mulige støttepersoner

Mentorerne har tavshedspligt, men kan efter aftale med dig videreformidle relevante informationer til semesteransvarlige, andre undervisere, SPS-støtteperson, studievejleder, kliniske undervisere/uddannelsesansvarlige og uddannelsesleder.

Du introduceres yderligere til mentorordningen ved studiestart.

Studieteams

På uddannelsens tre første semestre arbejder studerende gennem forskellige studieaktiviter i studieteams.
 

Hvad er studieteams?

Studieteams er grupper af ca. 5-6 studerende, som sammen reflekterer, forbereder sig, laver øvelser, besvarer opgaver og andet. Studieteams ligger fast gennem de enkelte semestre, men dannes på ny ved semesterstart. På semester 1 og 2 er det uddannelsen, der i sidste ende har ansvaret for at dannes studieteams, men du har selv en vis grad af indflydelse på de forskellige semestre.

Dannelse af studieteam

1. semester

Du besvarer en test ved studiestart. Testen baseres på Belbins grupperoller og sikrer i et vist omfang, at alle grupperoller er repræsenteret i hvert studieteam. Studieteams dannes af en studentervejleder.

2. semester

Studieteams dannes med udgangspunkt i jeres egne erfaringer med samarbejdsrelationer på holdet. Den uddannelsesfaglige vejleder koordinerer gruppesammensætningen.

Øvrige

På øvrige teoretiske semestre er det dit eget ansvar at danne studieteams og grupper til studieaktiviteter.

Teamkontrakt

På de to semestre opfordres du til i studieteams at udarbejde en teamkontrakt. Dette sker på baggrund af dels en individuel refleksion og dels en fælles drøftelse af en række spørgsmål, med det formål at foregribe betydelige forskelle i jeres forventninger til hinanden og teamet.