Området for Sundhed har udviklet en række læringsobjekter til dimittender, der skal lette overgangen fra studielivet til arbejdslivet for dig som sundhedsstuderende.
Oversigten over de forskellige læringstilbud kan du se herunder.
Nyuddannede sundhedsprofessionelle føler sig ikke altid godt klædt på fra uddannelsen, og kan dermed blive mentalt udfordret i et begyndende arbejdsliv.
Filmen præsenterer konkrete svære oplevelser fra nyuddannede sygeplejerskers perspektiv, hvor en faglig ekspert med teori og begreber analyserer, hvad der skaber sådanne mentale udfordringer. Han foreslår at flytte fokus fra individuelle menneskekroppe til kollektivet, hvor udfordringer med patienter i et sundhedsvæsen er noget, som alle ansatte er fælles om, for at fastholde personale og bevare mental sundhed hos nyuddannede sundhedsprofessionelle.
Producent: Carsten Juul Jensen
Adjunkt, Ph.d., Cand. Cur. og sygeplejerske
Institut for Sygepleje og Sundhedsvidenskab
Som studerende gør du dig mange overvejelser om, hvor du søger dit første job.
I denne film præsenteres du for ny viden om, hvad der får sundhedsprofessionelle til at vælge nogle arbejdspladser frem for andre, og hvad der får dem til at blive. Du vil, med udgangspunkt i et stort dansk forskningsprogram om fastholdelse og rekruttering, høre om det gode arbejdsmiljø og hvad der er værd at se efter og spørge ind til når du skal til jobsamtale. Endelig vil du blive udfordret til at tænke over hvad du selv kan bidrage med på en arbejdsplads.
Producent: Bibi Hølge-Hazelton, Forskningsleder og Professor ved Syddansk Universitet og Sjællands Universitetshospital, Forskningsstøtteenheden.
Erfaringer fra kommuner, praktiserende læger og hospitaler har vist, at meget mere end hidtil antaget kan lade sig gøre i den virtuelle konsultation; til stor gavn for patienter og sundhedsvæsen. Med denne udvikling af sundhedsvæsenet er der et øget behov for, at fremtidens sundhedspersonale på tværs af alle professioner klædes på til at afvikle virtuelle konsultationer, og der stilles derfor krav om nye kompetencer hos personalet i forhold til at kunne opsætte og gennemføre en professionel virtuel konsultation mellem patient/borger/pårørende og sundhedspersonale.
I disse to læringsobjekter vil du dels introduceres til Calgary Cambridge Guiden til patientkommunikation og dels få grundlæggende og essentiel viden om den virtuelle konsultation. Hermed får du samlet set et sæt redskaber, du kan benytte, så du kan foretage en professionel, struktureret og evidensbaseret virtuel konsultation.
Producent: Området for Sundhed
Mads Thorup, Langeland UCL og OUH
Uffe W, Jakobsen, UCL
Temaet giver en introduktion til begrebet om sammenhængende patientforløb og de beslægtede begreber tværprofessionelt og tværsektorielt samarbejde: hvad er det, hvad er udfordringerne og hvorfor er det vigtigt. Temaet har til formål at skabe en ramme og danne kontekst for de øvrige deltemaer og vil derfor præsentere eksempler på tiltag for sammenhængende patientforløb nationalt, organisatorisk og på frontlinjeniveau.
Temaet beskriver, hvad der forstås ved organisatorisk sammenhæng. Temaet beskriver endvidere overordnet en række af de organisatoriske faktorer, der hhv. skaber og udfordrer sammenhængen i patientforløb. Herefter fokuserer temaet på et udvalgt element, der ifølge forskningen bidrager til organisatorisk sammenhæng: Jody Gittells model for relationel koordination. Teorien om og eksempler på anvendelse af relationel koordination i en dansk kontekst udfoldes.
Temaet har fokus på borgere/patienters perspektiv på sammenhæng og mangel på sammenhæng i de indsatser, de modtager fra sundhedsvæsenet og hvilke faktorer der i deres perspektiv hhv. skaber og udfordrer sammenhæng. Dernæst fokuserer temaet på et udvalgt element, der ifølge forskningen er central for oplevelsen af sammenhæng: relationel kontinuitet.
Producent: VIVE, Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd.
Som studerende er det vigtigt, at du er godt klædt på til tiden som nyuddannet medarbejder i sundhedsvæsenet. Det er vigtigt at være mental sund!
I denne film vil du blive præsenteret for nogle helt konkrete svære oplevelser, som andre nyuddannede i sundhedsvæsenet har haft samt, hvordan de håndterede og bearbejde deres oplevelser. En faglig ekspert vil med teori sætte ord og begreber på, hvad det vil sige at være mental sund. Endelig vil du blive præsenteret for nogle helt konkrete redskaber til at håndtere og bearbejde svære oplevelser.
Du vil blive præsenteret for en refleksionsopgave, som er todelt – en del løses umiddelbart i begyndelsen af filmen, mens den anden halvdel løses ved filmens afslutning.
Producent: Dansk Selskab for Patientsikkerhed.
I filmen vil du blive præsenteret for nogle forskellige emner inden for psykisk arbejdsmiljø. Undervejs vil der være nogle refleksionsøvelser, hvor du kan standse filmen og gøre dig dine egne overvejelser over de spørgsmål, som optræder i filmen.
Filmen varer godt 50 minutter, og du skal derfor påregne i alt 75 minutters arbejdstid (inklusiv refleksioner).
Producent: CRECEA.